Audio by Ushy Fried

5:13 A night-pot for excrement or a chamber-pot for urine, if they are (made of) clay or wood, are regarded as a lavatory. Even though they are clean and have no bad smell, and even if water was poured into them or they are inverted, it does not help; and even if put underneath a bed, it does not help; (because our beds are not considered as covering), rather one needs to take them out of the house or (completely) cover them. If they are of metal or glass; if they have been washed well, and do not have a bad smell, one does not need to distance oneself from them. The snout of a pig, because it usually roots in excrement is considered like a night-pot and even if it is coming up from the river the washing (in the river) does not help it.  גרף של רעי ועביט של מי רגלים אם הם של חרס או של עץ דינם כבית הכסא ואף על פי שהם נקיים ואין להם ריח רע ואפילו נתן לתוכן מים או שכפאן על פיהם לא מהני ואפילו נתנם תחת המטה לא מהני דמטות שלנו אינן חוצצות אלא צריך להוציאן מן הבית או לכסותן ואם הם של מתכות או זכוכית אם הם רחוצים יפה ואין בהם ריח רע אין צריך להרחיק מהם פי חזיר כיון שדרכו לנקר בצואה דינו כגרף של רעי ואפילו עולה מן הנהר אין הרחיצה מועלת לו
5:14 In the bath-house it is also forbidden to speak or to think of any holy matter. It is forbidden to mention any name which refers to the Holy One, blessed be He, even in a secular tongue, (like Gott in Yiddish or Boga in Polish and Russian) in a bath-house or in a filthy alley. It is also forbidden to say (in a bath-house) Shalom (peace) to a friend, for Shalom is the name of the Holy One, blessed be He; as it is said: (1) ''And he called him, Lord-Shalom...'' (2) Some (authorities) forbid calling one in these places by (Shalom, if this is) his name , others permit it, because one does not (by this) intend anything to do with peace, rather to use the name of the same man. The custom is to be lenient, but a G-d-fearing (person) should be strict.

(1) Judges 6:24) (2) This is a different reading, by changing the punctuation, of the original, which is normally read as ''And said to him, the Lord, 'Peace...' ''

 בבית המרחץ גם כן אסור לדבר או להרהר בדבר שבקדושה ואסור להזכיר שמות המיוחדין להקדוש ברוך הוא אפילו בלשון חול כגון ''גאט'' בלשון אשכנז או ''בוגא'' בלשון פולין ורוסיא בבית המרחץ במבואות המטונפות וכן אסור ליתן שם שלום לחבירו כי שלום הוא שמו של הקדוש ברוך הוא שנאמר ויקרא לו ה' שלום ואדם ששמו שלום יש אוסרין לקרותו שם בשמו ויש מתירין כיון שאינו מכוין על ענין השלום אלא להזכרת שמו של אותו אדם וכן נוהגין להקל וירא שמים יש לו להחמיר

5:15 It is forbidden to discuss Torah matters or (other) holy matters, (in view of) genital organs, whether his own or anyone else's, even that of a male child or a female child. (Only for the act of Brit Milah, is it allowed to bless in the presence of the genital organs of the baby). Even if one closes his eyes, so as not to look at the genital organs this is not enough, since it is in front of him; rather he should turn away his face and his body from it. אסור לדבר דברי תורה וקדושה ערוה בין שלו בין של אחר ואפילו מקטן וקטנה רק לצורך מצות מילה מותר לברך נגד ערות התינוק ואפילו אם עוצם עיניו שלא לראות את הערוה לא מהני כיון שהיא נגדו אלא יטה פניו וגופו מכנגדה

To subscribe click here.

To unsubscribe click here.