51:1 On the fruit of trees, apart from the seven fruits,1 and on all fruits
(that grow) on the ground and vegetables, and every thing that does not grow
from the ground, we bless after (eating) them ''who created living beings'' etc.
Even if one ate and drank one blessing is sufficient.
1) Found in the land of Israel, see Deut. 8:8 |
על פירות האילן חוץ משבעת המינים ועל כל פירות האדמה וירקות וכל דבר שאין גדולו מן הארץ מברך לאחריהם בורא נפשות וכו' ואפילו אכל ושתה נפטר בברכה אחת |
51:2 The concluding blessing and also grace after meals are not said
unless one ate the (required minimum) amount namely a ''k'zayit''.1 On
less than this amount one does not need the concluding blessing. With
regard to drinks (beverages), some say that the concluding blessing is
not required unless one drank (at least) a ''revi'it'',2 and others say
that also on drinks if one drunk a ''k'zayit'' one is obliged (to say)
the concluding blessing. Therefore, to avoid any doubt, one should take
care not to drink except less than a ''k'zayit'' or (more than) a ''revi'it'',
and there is no difference between strong drink and other liquids.
1) The size of an olive, Shiurei Torah - 26 grams, Rav Moshe Feinstein approximately 31 grams, and the Chazon Ish approximately 36 grams.} 2) Shiurei Torah - 86.4 cc. , the Chazon Ish - 150 cc. |
ברכה אחרונה וכן ברכת המזון אין מברכין אלא אם כן אכל כשיעור דהיינו כזית אבל על פחות מכשיעור אין צריך ברכה אחרונה ועל משקין יש אומרים דאינו חייב בברכה אחרונה אלא אם כן שתה רביעית ויש אומרים דגם על משקין אם שתה כזית חייב בברכה אחרונה ולכן לצאת מידי ספיקא יש ליזהר שלא לשתות אלא פחות מכזית או רביעית ואין חילוק בין יין שרף לשאר משקים |
51:3 Something which is by its' nature (a single thing), for example, a single nut or other fruit, even a single bean, some (authorities) say that even though it is not (the size) of a k'zayit because it is a complete fruit, one says after (eating) it the concluding blessing. Other (authorities) disagree, therefore to avoid this doubt, one should not eat less than a k'zayit (in quantity). If one divided the produce before eating, this cancels its importance (standing as a single object) and all (authorities) agree that one does not say on it the concluding blessing (because it is) less than a k'zayit. | דבר שהוא כברייתו דהיינו אגוז אחד או שאר פרי ואפילו קטנית אחת יש אומרים אף על פי שאין בו כזית מכל מקום כיון שהוא פרי שלם מברכין אחריו ברכה אחרונה ויש חולקין לכן לצאת מידי ספק אין לאכול פחות מכזית ואם נתחלק הדבר קודם האכילה בטל ממנו חשיבותיה ולכולי עלמא אין מברכין עליו ברכה אחרונה בפחות מכזית |
To subscribe click here. To unsubscribe click here