Audio by Ushy Fried

5:10 One who prayed and found afterwards that there was excrement there, if the place was such to be suspicious of it, that there may be excrement there, yet he sinned and did not check, because the Shemoneh Esreh prayer is in place of a sacrifice, ''The sacrifice of the wicked is an abomination,'' (1) and he must repeat the Shemoneh Esreh. Also (in the case of) reading the Shema which is from the Torah, and there is no problem of an unnecessary blessing, he repeats the (Shema) reading, however, without the (preceding and following) blessings; neither (must he repeat) the other blessings which are said there. Even Grace after meals, one does not go back and (again) bless. If, however, if the place was not such to suspect of having excrement, then he has not (by not checking) sinned. even for the Shemoneh Esreh his duty is discharged after the fact. If urine is found, even if the place should have been suspected, his duty is discharged after the fact even for the Shemoneh Esreh.

(1) From Proverbs 21:27 and taken as applying to his prayer.

 מי שהתפלל ומצא אחר כך שיש שם צואה אם המקום ההוא היה ראוי להסתפק בו שמא יש שם צואה והוא פשע ולא בדק כיון דתפילת שמונה עשרה היא במקום קרבן הוה ליה זבח רשעים תועבה וצריך לחזור ולהתפלל שמונה עשרה וכן קריאת שמע שהוא מדאורייתא ואין בו חשש ברכה לבטלה חוזר וקורא אבל בלא הברכות וכן שאר הברכות שאמר שם ואפילו ברכת המזון אינו חוזר ומברך ואם אין המקום ראוי להסתפק בצואה דאז לא פשע אפילו בתפלה יוצא בדיעבד ואם נמצאו מי רגלים אפילו המקום ראוי להסתפק יוצא בדיעבד גם בתפלה
5:11 If one had let wind, one is forbidden any holy matter until the bad smell has stopped; and if it was from his neighbor, he also needs to wait. Only if one is busy studying Torah, does one not need to wait on account of a (bad) smell that came from his neighbor.

 יצא ממנו ריח מלמטה אסור בדבר שבקדושה עד שיכלה הריח ואם יצא מחבירו גם כן צריך להמתין רק אם הוא עוסק בלימוד תורה אינו צריך להמתין בשביל ריח שיצא מחברו

5:12 A lavatory even though it has walls and does not have excrement, one needs to distance oneself (when praying) from it, also a bench made with a hole in it, under which a pot is put for one to relieve oneself, even if the pot has been removed and the hole has been covered with a board; in any event, this bench is considered as a lavatory. One needs to remove it from the house or to completely cover it. However, if this was a chair for sitting, and is covered with a cushion to sit upon, and only when needed the cushion is removed and one eases oneself, after which the cushion is put back on it, concerning such (a chair) one can be lenient. בית הכסא אף על פי שיש לה מחיצות ואין בה צואה צריך להרחיק ממנה ולכן ספסל העשוי עם נקב שמעמידין תחתיו גרף לפנות עליו אף על פי שהוציאו את הגרף וכסו את הנקב בדף מכל מקום יש לספסל זה דין בית הכסא וצריכין להוציאו מן הבית או לכסותו כולו אך אם הוא כסא המיוחד לישיבה ומכוסה בכר לישב עליו ורק לעת הצורך מסירין את הכר ונפנין שם ושוב מחזירין עליו את הכר בזה יש להקל

To subscribe click here.

To unsubscribe click here.