Audio by Ushy Fried

49:6 One who makes kiddush on wine and intends to drink brandy or coffee, there is a doubt if they are included in the blessing over the wine or not. Therefore, one should intend not to include them, rather bless over some sugar ''that everything...'' and include also these beverages. המקדש על היין ודעתו לשתות יין שרף או קפה יש ספק אם נפטרו בברכה שעל היין או לא על כן יש לו לכוין שלא לפטרם ואף על פי כן יברך על מעט סוכר שהכל לפטור גם את המשקין
49:7 When one blesses over wine in the middle of a meal, where there are also others (eating) one should say ''pay attention my masters'' where one is saying (to them) ''pay attention and listen'' so they will stop eating and listen to the blessing.1

1) The Misgeret Hashulchan (9) and the Mishna Berurah 174:46 state that this applies only when the others intend to fulfill their obligation by saying ''Amen'' to his blessing.

כשמברך על היין בתוך הסעודה ויש שם גם אנשים אחרים יאמר סברי רבותי רצונו לומר תנו דעתכם לשמוע כדי שיפסקו מאכילתם לשמוע הברכה

49:8 They were drinking from one (type of) wine, whether during the meal or not during the meal, and another (type of) wine was brought to them, they shouldn't bless over it ''the creator of the fruit of grapes'', because they have not changed their minds or diverted their attention from (drinking) wine. But bless on it ''who is good and who does good''. Similarly, if there was brought to them a third (type of) wine, they also bless on it ''who is good and who does good''. The same (rule) applies for many (types of wine). (from1 we learn that Rabbi,2 for every barrel of wine he would open, he would bless ''who is good and who does good'').

1) Jerusalem Talmud, Berachot 6:8) 2) Yehudah Hanasi.

שתו מיין אחד בין בתוך הסעודה בין שלא בתוך הסעודה והביאו להם יין אחר אינו מברך עליו בורא פרי הגפן כיון שלא נמלך ולא אסח דעתיה מיין אבל מברך עליו הטוב והמטיב וכן אם הביאו להם עוד יין שלישי מברכים גם כן עליו הטוב והמטיב וכן על הרבה ומעובדא דרבי על כל חבית וחבית שהיה פותח היה מברך הטוב והמטיב