49:3 Wine which became mixed with water, if the wine is only one (part) to six
parts of water, the wine is cancelled and (the mixture) is considered water. If
the (proportion) of wine is more, (then) if the local custom is to mix (their
wine) to this extent and drink (this mixture) instead of wine, we bless on it
''the creator of the fruit of grapes'' and afterwards ''on the grapes'', if not1
then one's own opinion is not considered.
1) Because the local custom is not to bless. |
יין שנתערב במים אם אין ביין אלא אחד מששה חלקים שבמים ודאי בטל היין ואינו רק כמים ואם יש בו יין יותר אם דרך אנשי המקום למזוג אותו כל כך ולשתותו במקום יין מברך עליו בורא פרי הגפן ולאחריו על הגפן ואם לא בטלה דעתו |
49:4 Just as a loaf of bread, if one set it,1 cancels (the need to bless
on) most other foods. Similarly wine, if one set for oneself, to drink
wine (as the main drink) cancels (the need to bless over) other
beverages, both the blessing before and the ''final blessing''. This
applies if (the other) beverages were before him when he blessed over
the wine, or, at least, he had the intention of drinking these
beverages. However, if they were not before him and he did not have them
in mind, there is a doubt whether he needs to bless over them or not.
Therefore, he should refrain from (drinking) them until after he blesses
a ''final blessing'' over the wine. Or one may bless on some other food
''that everything...'' with the intention that it cover also these
beverages.
1) As the main item in the meal. |
כשם שהפת אם קבע עליה פוטרת כל מיני מאכל כך היין אם קובע עצמו לשתות יין פוטר שאר משקין מברכה ראשונה ומברכה אחרונה ודוקא אם המשקין היו עומדין לפניו בשעה שבירך על היין או שהיה על כל פנים בדעתו לשתות אותן משקים אבל אם לא היו לפניו ולא היתה דעתו עליהם הוי ספק אם צריך לברך עליהם או לא על כן ימנע את עצמו מהם עד לאחר שיברך ברכה אחרונה על היין או שיברך על איזה דבר מאכל שהכל ויכוין לפטור גם את המשקין |
49:5 If he did not set for himself to drink wine but rather drank
incidentally, and also did not intend to drink other beverages. A
question remains regarding the ''final blessing'', whether (the other
beverages) are covered by the blessing ''on the grapes'', which will be
said on the wine or not.1 Therefore (in this case) one should eat a
fruit, and bless after it ''the creator of many people'' to include also
the (other) beverages.
1) According to the Shulchan Aruch HaRav 174:4 and the Mishna Berurah 174:3, if the other beverages were before one when he said the blessing on wine, they are included in that blessing and do not require a separate blessing of their own. | אם לא קבע את עצמו לשתות יין אלא שתה דרך ארעי וגם לא היתה דעתו לשתות משקים אחרים אלא דאכתי איכא ספק בברכה אחרונה אם נפטרה בברכת על הגפן שיברך על היין או לא על כן יש לאכול איזה פרי שיברך אחריו בורא נפשות רבות לפטור גם את המשקין |
To subscribe click here. To unsubscribe click here