Audio by Ushy Fried

49:12 One doesn't bless ''who is good and who does good'' only if there is more of the first type of wine and they want to drink the second, and so change wines. However, if because the first (wine) was used up, they brought the second, they do not bless over it. אין מברכין הטוב והמטיב אלא אם יש עוד מן היין הראשון ורוצים לשתות את השני משום שנוי יין אבל אם מחמת שהיין הראשון כלה מביאין את השני אין מברכין עליו
49:13 One does not bless ''who is good and who does good'' except if there is another with him who is also drinking from both types of wine. This is implied by (for himself) ''Who is good'' (and to others) ''and Who does good''. This is also the case with one's wife and children. However, if he is alone, he does not bless over it.

אין מברכין הטוב והמטיב אלא כשיש אחר עמו שהוא שותה גם כן משני היינות דהכי משמע הטוב לו והמטיב לחברו והוא הדין אם אשתו ובניו עמו אבל אם הוא יחידי אינו מברך עליו

49:14 A guest that dines at home of a host, if the host puts the (wine) bottle on the table so whoever wants to drink can, as is done in large feasts, in this case the wine is considered to be jointly owned. So they bless ''who is good and who does good'' But if the host gives each one (the wine in) a cup they don't say ''who is good and who does good'' since they don't have a share in the wine. Even the host doesn't bless. האורח שמיסב אצל בעל הבית אם הבעל הבית נותן את הקנקן על השלחן שישתה מי שירצה כמו שעושין בסעודות גדולות אם כן היין הוא כמו בשותפות ומברכין הטוב והמטיב אבל אם הבעל הבית נותן לכל אחד כוסו אין מברכין הטוב והמטיב כיון שאין להם שותפות ביין ואפילו הבעל הבית אינו מברך