Audio by Ushy Fried

48:4 If one originally intended to eat only a little and (so) said: ''the creator of different kinds of food'' and afterwards continued to eat ''the measure of a normal meal'', (then): If the additional amount one wants to eat is not ''the measure of a normal meal'' except when added to what one ate previously, one should continue eating and, afterwards, bless the grace after meals. However, if the additional amount which one wants to eat is itself ''the measure of a normal meal'', one must wash hands and say ''Who brings forth...'' on what one wants to eat. However, ''on the sustenance'' is not needed on what was already eaten. Because it is included with what will be eaten and is covered by the grace. אם מתחלה היה בדעתו לאכול רק מעט ובירך בורא מיני מזונות ואחר כך נמלך לאכול שיעור קביעת סעודה אם בזה שהוא רוצה לאכול עוד אין בו שיעור קביעת סעודה אלא בצירוף מה שאכל קודם אוכל כך ומברך אחר כך ברכת המזון אבל אם בזה שהוא רוצה לאכול עוד יש בו שיעור קביעת סעודה צריך ליטול ידיו ולברך ברכת המוציא על מה שהוא רוצה לאכול אבל ברכת על המחיה אין צריך לברך על מה שאכל לפי שיצטרף עם מה שיאכל ויפטר בברכת המזון
48:5 Dough which was kneaded with water, but has a soft texture, if it was baked in an oven, or even in a roasting pan without liquid, or even if oil was rubbed on the pan so the dough will not burn, this is not considered as (cooked) in liquid and so it is considered as bread. Even if one eats from it only a k'zayit one must wash hands (say) ''Who brings forth...'' (and afterwards) grace. If it (the dough) was fried in a liquid, it's not considered bread even if one eats from it to satisfaction. Also those wafers that are very thin and are baked under pressure between two trays, are not considered bread, and even if one eats from them to satisfaction, one only says ''the creator of different kinds of food'' and afterwards ''on the sustenance''. Sometimes, a very soft dough is made - i.e., one places flour and water in a pot and mixes them together with a spoon - and pours this over vegetable leaves then bakes in the oven with the leaves. Then they are considered (as) ''sweet rolls''. 

עיסה שנילושה במים ובלילתה רכה אם אפאו בתנור או אפילו באלפס בלא משקה ואפילו משח את האלפס בשומן שלא ישרף העיסה זה לא חשיב משקה ודינו כמו לחם גמור ואפילו אוכל ממנו רק כזית צריך נטילת ידים והמוציא וברכת המזון ואם טגנו במשקה לאו לחם הוא אפילו אוכל ממנו כדי שביעה וכן אותן רקיקין שהן דקין מאד שאופין בדפוס בין שני ברזלין אין להם דין לחם ואפילו אוכל מהם כדי שביעה מברך רק בורא מיני מזונות ולאחריו על המחיה ולפעמים עושין עיסה רכה מאוד דהיינו שנותנין קמח ומים בקדרה ומערבין אותם בכף ושופכין אותה על עלי ירקות ונאפה בתנור על העלים אז יש לו דין פת הבא בכיסנין

48:6 Dough which was cooked and afterwards baked - e.g., ''bagels'' (or) ''pretzels'' - is considered to be bread, provided it was thoroughly cooked. עיסה שנתבשלה ואחר כך נאפה כגון ''בייגיל'' ''פרעצין'' לחם גמור הוא ודוקא כשנאפה היטב