48:10 Grain products which are cooked with other types of food as is customary
when bits of dough are cooked with beans or legumes (e.g., farfel (egg noodle
dough), or bandlich or arvesin (chick peas)) even if there is a majority of one
type (of food), nethertheless, since each one is a separate entity, two
blessings must be said.1 First, one says over the pieces of dough ''the creator
of different kinds of food'' and eats them. Afterwards, one says over some of
the beans ''the creator of the produce of the ground'' and eats, and afterwards
eats them together. Any sauce (eaten with them) is secondary and does not
require a blessing. (Furthermore, it is covered by the blessing ''the creator of
the produce of the ground'').2 However if they are crushed and mixed together -
e.g., food that is made from mixing flour, eggs, and cheese and then frying or
cooking this (mixture) - even though the flour is the minority, nevertheless,
since it comes from the five species of grain, it is considered important. One
blesses on it ''the creator of different kinds of food'' and afterwards ''on the
sustenance''. The above applies only when the flour is added in order to add
taste. However, if only a little flour is taken to make the food stick together,
as is common when one makes some foods, the flour is considered insignificant,
similarly, when pastry is made from almonds, sugar and eggs, and a little flour
is added to make the mixture stick together the flour is included and we only
bless over the main (food). Similarly, sauce that is cooked then thickened with
some flour that has been roasted and fried in butter, one says over the sauce
only ''that everything...''. However, if one selects the fried pieces of flour
and eats them alone, one needs to say on them ''the creator of different kinds
of food''. If one ate a k'zayit of them, one should say after them ''on the
sustenance''.
1) The Misgeret Hashulchan (15) writes that if the two types of food are stuck together, one need say blessings over only the grain. It appears from the Mishna Berurah 212:1 that even if the two types of food are cooked as separate entities, it is only necessary to say ''the creator of different kinds of food'' and ''on the sustenance''. 2) See Ch. 54:2. |
דברים ממיני דגן שבשלם עם שאר מינים כמו שהוא הדרך שמבשלים פירורי עיסה עם פולין או קטניות פערפיל או באנדליך או ערבסין ואפילו מין אחד הוא הרוב מכל מקום כיון שכל אחד מובדל בפני עצמו צריך לברך שתי ברכות דהיינו שמברך תחלה על קצת פירורי עיסה בורא מיני מזונות ואוכלם ואחר כך מברך על קצת פולין בורא פרי האדמה ואוכלים ואחר כך אוכלם ביחד והרוטב הוא טפל ואין צריך לברך עליו ועוד שהרי נפטר בברכת בורא פרי האדמה אבל אם נתמעכו ונתערבו יחד כגון מאכל שעושין שמערבין קמח וביצים וגבינה ומטגנים ומבשלים אותו אף על פי שהקמח הוא המועט מכל מקום כיון שהוא מחמשה מיני דגן הוא חשוב ומברכין עליו בורא מיני מזונות ואחריו על המחיה ואמנם דוקא כשנותנים את הקמח בשביל שיתן טעם אבל אם לוקחין רק מעט קמח לדבק בעלמא כמו שהוא הדרך שמתקנין מיני לפתן במעט קמח וכן אופין מעשה אופה משקדים וסוכר וביצים ונותנים בו רק מעט קמח לדבק בעלמא אז בטל הקמח ואין מברכין רק על העיקר וכן רוטב שמבשלין ומתקנין אותו עם קצת קמח קלוי ומטוגן בחמאה אין מברכין על הרוטב כי אם שהכל אבל אם הוא בורר את הפירורים המטוגנין ואוכלם בפני עצמם צריך לברך עליהם בורא מיני מזונות ואם אוכל מהם כזית צריך לברך אחריהם על המחיה |
49:1 On wine one blesses ''the creator of the fruit of grapes'', and
after (drinking), ''on the grapes...''. There is no difference on (the
type of) wine even if it is still fermenting; or even if it flowed (from
grapes) on its own; or even pasteurised or Conditon - i.e., one added to
it honey or spices (for flavour) - or absinthe which is bitter. Even if
the wine has a vinegary smell, if it has the taste of wine, it is
considered to be wine with regard to the blessing. However, if it has
become sour so that people would abstain from drinking it, because of
it's become vinegary, there is a doubt about its' blessing. (Even though
one could first bless ''that everything...'' there is still doubt on the
''final blessing''.) Hence, one shouldn't drink it unless one first
blesses over good wine.1
1) See end of Ch. 53 for the laws of raisin wine. |
על היין מברכין בורא פרי הגפן ולאחריו על הגפן וכו' ואין חילוק ביין אפילו הוא עדיין תוסס ואפילו זב מעצמו ואפילו יין מבושל או קונדיטין דהיינו שנתנו לתוכו דבש ובשמים או לענה שהוא מר אפילו היין מריח כחומץ כיון שיש לו טעם יין הוי יין לענין ברכה אבל אם נתחמץ בענין שיש בני אדם שנמנעין לשתותו מפני חמיצתו יש ספק בברכתו ואף שיכול לברך בתחלתו שהכל עדיין יש ספק בברכה אחרונה ולכן אין לשתותו אלא אם כן יברך תחלה על יין טוב |
49:2 Wine that is made from grape peels by treading on them and not by squeezing in a wine press, if one added to it water, even if no more (wine) was produced than (the water that) was put in, or even if less is produced; in any case, if it tastes like wine one blesses on it ''the creator of the fruit of grapes''. However, if the grape peels were squeezed in a wine press, and afterwards water was poured over them, or water was poured over wine dregs (this mixture) is regarded as water. | החרצנים שהוציאו מהם יין רק על ידי דריכה ולא נעצרו בבית הבד אם נתנו עליהם מים אפילו לא מצאו יותר ממה שנתנו או אפילו מצאו פחות מכל מקום אם טעמו יין מברכין עליו בורא פרי הגפן אבל אם נעצרו החרצנים בבית הבד ואחר כך נתנו עליהם מים או שנתנו מים על שמרי יין אינו אלא כמים |
To subscribe click here. To unsubscribe click here