46:36 All fruit that requires checking must be opened one by one and the seeds
removed, so that the checking is very thorough. and great care must be taken
with this, when preserving fruit in honey or sugar or when making preserves
(jam).1 It's not sufficient to check some quantity, even a majority of the
fruit, isn't enough, rather one needs to check each fruit one by one.
1) The hebrew word ''riba'' or jam was added in later editions of the Kitzur, as a translation of the yiddish word in the text |
כל הפירות שצריכין בדיקה צריך לפתוח כל אחת ואחת ולהשליך את הגרעינין למען יוכל לבדקם יפה יפה וצריכין ליזהר בזה מאוד כשמרקחין פירות בדבש וסוכר וכן כשעושין לעקפאר ריבה ולא מהני מה שבדק מקצתן ואפילו בדק את את הרוב לא מהני אלא צריך לבדוק כל פרי ופרי |
46:37 Sometimes one finds, in flour and similar substances, large worms.
It is sufficient to sift it (the flour) with a sieve that does not pass
the worms. However, if one found there ''milbin'' (tiny worms)1 sifting
is not sufficient. One who has grain with worms should consult a
competent Rabbinic authority how it should be milled.2
1) This was added in later editions of the Kitzur. 2) If they want to make flour from this. |
לפעמים נמצא בקמח וכיוצא בו תולעים גדולים וסגי כשמנפה אותו בנפה שאין התולעים עוברים אבל אם נמצאו בו ''מילבין'' תולעים קטנים לא מהני הנפה ומי שיש לו חטין מתולעין יעשה שאלת חכם איך יטחנם |
46:38 Any (food) that has worms and is a type that does not normally get worms, should not be sold to an idolater, if there is any suspicion that he might sell it back to a Jew. One is allowed to make from this brandy. We do not suspect that a problem will be created by someone's eating it like that. Provided it is not left in this state for a long time. | כל דבר שהתליע והוא דבר שאין הדרך לבודקו מתולעים אסור למכרו לעובד כוכבים כשיש לחוש שמא יחזור וימכרנו לישראל ומותר לעשות ממנו יין שרף ולא חיישינן שמא יבא בו לידי תקלה לאכלו כך ובלבד שלא ישהנו זמן רב |
To subscribe click here. To unsubscribe click here