Audio by Ushy Fried

45:8 After grace, (the leader) should bless over the cup on which grace was said, and drink (at least) a revi'it, in order that he may say the ''concluding blessing''. If the cups of the others at the table are ''blemished'',1 the leader should give from his cup a little into their cups after he says ''...creates the fruit of the vine'' but before he drinks, so that they can also bless on ''unblemished'' cups. Similarly, if their cups are empty, he should pour some (wine) into them from his cup of blessing, and they should not taste (their wine) until the leader does. However, if they have cups, one for everyone, and are not ''blemished'', the leader need not give from his cup, and they may drink before he drinks. Indeed, it is correct and best, if possible, that each one has a full cup.

1) Have been drunk from.

אחר ברכת המזון מברך על הכוס שבירך עליה ושותה שיעור רביעית כדי שיוכל לברך ברכה אחרונה אם הכוסות של המסובין הן פגומות צריך המברך ליתן מכוסו מעט לתוך כוסות שלהם אחר שבירך בורא פרי הגפן קודם שישתה הוא כדי שיברכו גם הם על כוסות שאינן פגומות וכן אם כוסות שלהן ריקנות נותן לתוכן מעט מכוס של ברכה ולא יטעום עד שיטעום המברך אבל אם יש להם כוסות בפני עצמם ואינן פגומות אין המברך צריך ליתן מכוס שלו ויכולין לטעום קודם שיטעום הוא וכן נכון וטוב אם אפשר שיהיה לכל אחד כוס מלאה
45:9 If the leader does not want to drink,1 some (authorities) say, that he can allow another one, of those present, to say the blessing ''...creates the fruit of the vine'' and drink a revi'it (of wine) and say the ''concluding blessing''. Other (authorities) say that this should not be done, but only the leader of the grace can bless over the (wine) cup. This (latter opinion) should be followed.

1) The wine.

אם המברך אינו רוצה לשתות יש אומרים דיכול ליתן לאיש אחר מן המסובין שיברך בורא פרי הגפן וישתה שיעור רביעית ויברך ברכה אחרונה ויש אומרים דאין לעשות כן אלא דוקא המברך בזימון הוא יברך על הכוס וכן נכון לעשות

45:10 Two who ate together, it's a mitzvah to ask a third to join them for the zimmun, even if the third came after the two had finished eating, however if they were served another food item as dessert, (they still have appetite and) would eat, it is a mitzvah for them to include the third person in the zimmun. That is, they give him a k'zayit to eat, so that he has to say the ''concluding blessing'' and join them.1 Some (authorities) say that in this matter he should eat bread. Other (authorities) say that eating any grain products is enough. Still other (authorities) say that even fruit or vegetables are sufficient, and other (more lenient) authorities say that even if he didn't eat, but only drank a revi'it of any beverage with the exception of water, he may be included.1 This is the custom. Even though he did not eat, but (only) drank, he can say ''...eaten of His bounty,'' for drinking is included in eating. After (the leader) has concluded ''who sustains all.'' then (the third) should say the ''concluding blessing'' for what he ate or drank. If the third came after (the two) had already washed their hands with mayim achronim, he can no longer be included with them.

1) For grace.

שנים שאכלו ביחד מצוה לבקש שלישי שיצטרך עמהם לזימון ואפילו אם בא השלישי לאחר שהשנים כבר גמרו מלאכול אלא שאם היו מביאין להם עוד איזה דבר לקינוח סעודה היו אוכלין מצוה עליהם לצרף את זה השלישי לזימון דהיינו שיתנו לו לאכול כזית שיתחייב בברכה אחרונה ויצטרף עמהם יש אומרים דבעינן דוקא פת ויש אומרים דסגי גם בשאר מיני דגן ויש אומרים דאפילו פירות או ירקות סגי ויש אומרים עוד דאפילו אינו אוכל רק שותה רביעית מאיזה משקה חוץ מן המים מצטרף וכן נוהגין ואף על פי שלא אכל אלא שתה יכול לומר שאכלנו כי שתיה בכלל אכילה ולאחר שסיימו הזן את הכל אז יברך הוא ברכה אחרונה על מה שאכל או שתה ואם בא השלישי לאחר שכבר נטלו ידיהם במים אחרונים שוב אינו מצטרף עמהם