45:20 Someone who is present while others make a zimmun, but he neither ate nor drank with them, when he hears the leader say ''Let us bless .. we have eaten'' should answer: ''Blessed is He and blessed is His name, continuously and forever''. Similarly, if ten make a zimmun, and the leader says ''Let us bless our G-d ...'' he also should respond: ''Blessed is G-d and blessed is His name, continuously and forever''. If he entered after the leader said ''Let us bless ... we have eaten'', but hears the people respond ''Blessed be He ... we have eaten...'' or ''Blessed is our G-d, ... we have eaten'' he should respond after them ''Amen.'' | מי שהוא אצל המברכים בזימון והוא לא אכל ולא שתה עמהם כשהוא שומע שהמברך אומר נברך שאכלנו משלו עונה הוא ברוך ומבורך שמו תמיד לעולם ועד ואם מזמנין בעשרה ואומר המברך נברך אלקינו וכו' עונה גם הוא ברוך אלקינו ומבורך שמו תמיד לעולם ועד ואם בא לאחר שכבר אמר המברך נברך כו' ושומע שהעונים אומרים ברוך שאכלנו וכו או ברוך אלקינו שאכלנו וכו עונה אחריהם אמן |
45:21 Three who ate (together), each from his own loaf, and one of them
was eating bread from a non-jew while two are careful (not to eat) bread
from a non-jew, in any event they make a zimmun. The leader is, the one
who ate bread from a non-jew, for he can eat also with the others.
Similarly, if one is eating dairy products and two (others) meat
products, they join together. The leader (of the grace), is the one who
eat the dairy products for he can eat (after washing his mouth), also
with the others. However, if the one who is eating the dairy products
doesn't drink wine, or there isn't (wine) available, rather beer which
is chodosh1 and he is particular (not to have) chodosh, it's best if the
leader (for grace), is (chosen from) those that ate meat, and (blesses
over) a cup of wine rather than bless without the cup. If one ate hard
cheese and (the other) two meat, some (authorities) say that they don't
join in the zimmun. Others maintain, that in any event, they may join
together since they can eat from the same bread, and (on this) one may
be lenient.2
1) Chodosh refers to the prohibition against eating grain harvested before the sixteenth of Nissan. Certain opinions maintain that this prohibition applies only to Jewish grain grown in Eretz Yisroel. However, others are scrupulous in its observance even with regard to gentile grain grown in the Diaspora. 2) This is the opinion of the Chayei Adam. However, the Magen Avraham 196:1, the Shulchan Aruch HaRav 196:7, and the Mishna Berurah 196:9 do not accept this leniency. |
שלשה שאכלו כל אחד מככר שלו ואחד מהם אכל פת עובד כוכבים ושנים נזהרים מפת עובד כוכבים מכל מקום מצטרפין לזימון ויברך זה שאכל פת עובד כוכבים שהוא יכול לאכול גם עם האחרים וכן אם אחד אוכל מאכלי חלב ושנים מאכלי בשר מצטרפין ויברך זה שאכל מאכלי חלב שהוא יכול לאכול גם עם האחרים אך אם זה שאכל מאכלי חלב אינו שותה יין או שאין כאן אלא שכר שהוא חדש והוא נזהר מחדש מוטב שיברך זה שאכל בשר בכוס מלברך בלא כוס ואם אחד אכל גבינה קשה ושנים בשר יש אומרים דאינם מצטרפין ויש אומרים דמכל מקום מצטרפין כיון שיכולין לאכול מלחם אחד ויש להקל |
45:22 Women who ate with men and they (the men) are obligated to zimmun,
the (women) also are obligated, and need to hear the blessing of the
zimmun. A minor is customarily not included in the zimmun until he is
thirteen years and one day old. Then he joins and also can lead in a
zimmun even though we haven't checked if he has ''two hairs''.1
1) The sign of maturity. | נשים שאכלו עם אנשים שנתחייבו בזימון נתחייבו גם הנה וצריכות לשמוע ברכת הזימון קטן נוהגין שאין מצרפין לזימון עד שהוא בן שלש עשרה שנה ויום אחד אז מצטרף ויכול לברך גם הוא בזימון אף על פי שלא נבדק אם הביא שתי שערות |
To subscribe click here. To unsubscribe click here