45:14 If seven ate bread and three ate fruit or drank beverages to the extent that they were required to (say) the ''concluding blessing'', the zimmun can be made with G-d's name. (In this instance, all authorities agree that fruit or a beverage is sufficient.) It is a mitzvah to try to assemble ten to bless (zimmun) with G-d's name However, if only six ate bread, one can't bless with G-d's name in the zimmun, for a definite majority (of bread eaters) is needed. | אם שבעה אכלו פת ושלשה אכלו פירות או שתו משקין בענין שחייבין ברכה אחרונה יכולין לזמן בשם בכאן כולי עלמא מודו דסגי בפירות ובמשקה ומצוה להדר אחר עשרה לברך בשם אבל אם רק ששה אכלו פת אינם יכולים לזמן בשם דרובא דמינכר בעינן |
45:15 All that ate together, even if they did not eat their whole meal
together, but rather sat down to eat, and said ''Who brings forth...'' -
even if each one ate from his own loaf - since they have become one
group,1 whether of three or of ten, they aren't allowed (before zimmun)
to separate.2 Even if one wanted to finish his meal before the others
have finished, he is not allowed to separate. If the group wasn't
established at the beginning of the meal, but rather, after two people
already ate - even if they only ate just a k'zayit - and a third comes
(to join them) which makes them into one group. If he (the third)
finished his meal with them, they are obligated to zimmun. But if he
wants to finish his meal before them, since he did not start with them
and will not finish with them, he may separate and say grace by himself.
Nevertheless, it is a mitzvah for him to wait so that they can bless
with zimmun. If he is compelled (by external forces) or fears that he
will suffer a loss, even if he made a group with them at the start, he
can finish his meal before them and say grace by himself. However, if
there is no urgency, he must (wait and) be stringent.
1) The Mishna Berurah 193:18 defines ''established as one group'' as eating at the same table or on the same tablecloth. A family or other distinct gathering of people can be considered as ''one group'' even though they eat at separate tables. 2) See Law 17, which offers a different alternative. |
כל שאכלו ביחד אפילו לא אכלו כל הסעודה ביחד אלא שישבו לאכול וברכו ברכת המוציא אפילו כל אחד אוכל מככר שלו כיון שנקבעו יחד בין בשלשה בין בעשרה אינן רשאין ליחלק ואפילו אחד רוצה לגמור סעודתו קודם שיגמרו האחרים אינן רשאין ליחלק אבל אם לא קבעו עצמם בתחלת הסעודה אלא שלאחר ששנים כבר אכלו אפילו לא אכלו עדיין רק כזית ובא השלישי וקבע עמהם אם גמר סעודתו עמהם חייבים בזימון אבל אם רצה לגמור סעודתו קודם להם כיון שלא התחיל עמהם וגם לא גמר עמהם רשאי ליחלק ולברך בפני עצמו ומכל מקום מצוה היא להמתין שיברכו בזימון אם הוא אונס או מתיירא מהפסד אפילו קבע עצמו עמהם בתחלה מותר לגמור סעודתו קודם להם ולברך בפני עצמו אבל אם אין הדבר נחוץ צריך להחמיר |
45:16 If three people ate together, and one of them forgot and said grace alone, (the other two) can say zimmun after he (the third) concludes grace. He should also respond ''Blessed be He ... we have eaten...''. However, if this person had already joined a zimmun with two others, he may not again join with these (first two) in a zimmun. If two said grace, even separately, no zimmun is possible. | שלשה שאכלו ביחד ושכח אחד מהם ובירך ברכת המזון בפני עצמו יכולין לזמן לאחר שגמר זה ברכת המזון ויענה גם הוא ברוך שאכלנו וכו אבל אם זה נצטרף לזימון עם שנים אחרים שוב אינו יכול להצטרף לזימון עם אלו ואם שנים ברכו אפילו בפני עצמם בטל זימון |
To subscribe click here. To unsubscribe click here