45:11 Three who ate together, because they are obligated to a zimmun are not allowed (before saying grace together) to separate. Similarly with four or five. Even one of them isn't allowed to say grace by himself, for all have become obligated to the zimmun. If they are six or more, but not ten they may separate keeping (three or more) for zimmun in each group. | שלשה שאכלו ביחד כיון שנתחייבו בזימון אינם רשאים ליחלק וכן ארבעה או חמשה אפילו אחד מהם אינו רשאי לברך בפני עצמו שכולן נתחייבו בזימון אם הם ששה או יותר עד עשרה יכולין ליחלק שישאר זימון לכל חבורה |
45:12 If they are ten, they are obliged to bless with G-d's name. That
is, the leader says: ''...let us bless our G-d whose food we have
eaten.'' and not say ''...bless to our G-d''1 and the others reply:
''Blessed is our G-d, of Whose bounty we have eaten''. Since they are
obliged to say zimmun with G-d's name, they are forbidden to separate
unless they are twenty or more. Then, it's allowed to separate, for
there remains to each group a zimmun with G-d's name.
1) We now leave out the word ''our G-d'' completely when we have less than ten saying grace. |
אם הם עשרה נתחייבו לברך בשם דהיינו שהמברך אומר נברך אלקינו שאכלנו משלו וכו ולא יאמר נברך לאלקינו והמסובים אומרים ברוך אלקינו שאכלנו משלו וכו וכיון שנתחייבו לברך בשם אסורין ליחלק אלא אם כן הם עשרים או יותר אז מותרין ליחלק שישאר לכל חבורה זימון בשם |
45:13 If the leader of the grace erred with ten, and also those responding, and forgot to mention G-d's name in the zimmun blessing, they may not repeat that blessing with G-d's name. Since they have fulfilled the requirement of zimmun, though they didn't fulfill mentioning G-d's name, this (is termed a) ''crookedness which cannot be corrected.'' However, if the others have not yet responded to him, since there hasn't yet been fulfilled the mitzvah of zimmun, the leader can start again and say the zimmun with G-d's name. | אם טעה המזמן בעשרה וגם העונים ולא הזכירו את השם בברכת הזימון אינם יכולים לחזור ולזמן בשם כיון שכבר יצאו ידי חובת זימון אלא שבטלו מצות הזכרת השם ומעוות שלא יוכל לתקון הוא אבל אם העונים עדיין לא ענו אחריו כיון שעדיין לא נתקיימה מצות זימון יחזור המברך ויזמן בשם |
To subscribe click here. To unsubscribe click here