Audio by Ushy Fried

44:8 One who transgresses and delays from saying grace the time it takes for digestion, That is (until) one starts (again) to be hungry, can no longer say grace. Some (authorities) say that this time of digestion, is 72 minutes.1 In any event, after large meals (people) will sometimes sit together between eating and saying grace, for longer than that time. Since they also meanwhile are busy drinking and eating dessert.2 Nevertheless, it is proper not to delay (grace) for too long.

1) The Shulchan Aruch HaRav (184:3) and the Mishna Berurah (184:20) allow a person who ate a full meal to say grace even if he delayed a longer time. Nevertheless, this applies only after the fact. By no means should a person intentionally delay the saying of grace. 2) This is acceptable.

עבר ושהה מלברך ברכת המזון עד שיעור עיכול דהיינו שמתחיל להיות רעב אין לו עוד תקנה לברך יש אומרים דשיעור עיכול הוא שעה וחומש ומכל מקום בסעודות גדולות לפעמים יושבים בין האכילה לברכת המזון יותר מזמן זה והיינו מפני שגם בינתיים עוסקים בשתיה ופרפאות ומכל מקום הנכון שלא לשהות הרבה
44:9 Transgressed and left his place (where he ate) before saying grace, if there is for him at this place some bread, he may eat there without saying on it ''who brings forth...''1 and afterwards say grace there. If he has no bread there, he must return to his (original) place to say grace. If he is so far away that it can be assumed, that in the time it takes him to return to his place, the time of digestion will have passed, he says grace at the place where he is.

1) See Ch. 42:19.

עבר ויצא ממקומו קודם שבירך ברכת המזון אם יש לו במקום שהוא שם קצת פת יאכל שם ואין צריך לברך עליו ברכת המוציא ויברך אחר כך ברכת המזון שם ואם אין לו שם פת כלל צריך לחזור למקומו לברך ואם הוא רחוק כל כך שיש לחוש שעד שיחזור למקומו ישהה שיעור עיכול יברך במקום שהוא שם

44:10 On Shabbat which is also Rosh Hodesh, a festival, or a Hol Hamoed, one first says ''May it please You...'' and afterwards ''May there ascend, come...''. for Shabbat occurs more often and is holier than these. בשבת שחל בו ראש חדש או יום טוב או חול המועד אומרים תחלה רצה ואחר כך יעלה ויבא מפני שהשבת תדיר ומקודש יותר מהם