Audio by Ushy Fried

44:2 One shouldn't wash (one's hands) over the ground where people walk, because of the spirit of impurity which rests upon this water. Rather, one should wash into a receptacle or under the table, dry one's hands and then say grace. No interruption should be made between washing and grace. אין נוטלין על גבי קרקע במקום שבני אדם הולכין מפני שרוח רעה שורה על מים אלו אלא יטול לתוך כלי או תחת השלחן ומנגב ידיו ואחר כך מברך ברכת המזון ולא יפסיק בין הנטילה לברכת המזון
44:3 One shouldn't remove the tablecloth and the bread until after grace, so that there will be a loaf of bread placed on the table at the time of grace.1 To show that we have an abundance (of blessings) from G-d, blessed be His name, to eat and to leave over, as Elisha told his servant:2 ''Thus G-d says, 'They will eat and leave over' ''. Furthermore, because the blessing cannot rest within a void, but only where there is some substance, as Elisha said to Ovadiah's wife:3 ''What do you have at home ?''.

1) The Shulchan Aruch, Orach Chayim 180:3 mentions that it is improper to bring an entire new loaf for this, since it resembles an idolatrous practice. 2) II Kings 3:43. 3) II Kings 4:2.

אין להסיר המפה והלחם עד לאחר ברכת המזון שיהא פת מונח על השלחן בשעת ברכת המזון להראות כי יש שפע מאת ה' יתברך שמו לאכול ולהותיר וכמו שאמר אלישע למשרתו כי כה אמר הי אכול והותר ועוד משום דהברכה אינו שורה על דבר ריק אלא כשיש שם איזה דבר כמו שאמר אלישע לאשת עובדיה מה יש לך בבית

44:4 It is customary to remove the knives from the table before grace, or cover them, for a table is like an altar. About the altar's (stones) it is said:1 ''You shall not lift up iron against them.'' For iron shortens man's life, while the altar prolongs man's life. It is not proper to raise that which shortens against that which prolongs. The table also prolongs man's life and atones for his sins through offering hospitality.2 For great is the power of a drink that causes the Divine Presence (to rest in a home). In many places the custom is not to cover (knives) on Sabbaths and festivals. They are covered during the week, because they are (signs) of Esau's power. However, on Sabbaths and festivals, neither Satan nor the forces of evil have power. These customs of the Jews have the weight of Torah law.

1) Deut. 27:5. 2) Sanhedrin 103b.

נוהגין להסיר את הסכינים מעל השלחן קודם ברכת המזון או לכסותן כי השלחן דומה למזבח ומזבח נאמר לא תניף עליהם ברזל לפי שהברזל מקצר ימיו של אדם והמזבח מאריך ימי האדם ואינו בדין שיונף המקצר על המאריך וגם השלחן מאריך ימיו של אדם ומכפר עונותיו בהכנסת אורחים שגדול כחה של לגימה שמשרה שכינה ונהגו בהרבה מקומות שלא לכסותן בשבת ויום טוב כי בחול מכסין אותן מפני שהן כחו של עשו ובשבת ויום טוב אין שטן ואין פגע רע ומנהגן של ישראל תורה היא