Audio by Ushy Fried

43:3 If one wanted to eat during a meal fruit without bread because the fruit is not the main part of the meal, therefore, even if it was on the table before the blessing ''Who brings forth'', in any case, it is not covered by the blessing ''Who brings forth'' and one needs to bless on them (separately) the first blessing.1 However, the ''final blessing'' is not needed, for it is covered by the grace after meals. If one doesn't want to eat the fruit except with bread one need not bless (separately) on them, for they are secondary to the bread. If one wants to eat some of these (fruits) with bread and some without bread, one should take care to first eat without bread, and bless on them. Afterwards, one may eat them together with bread. However, if one will first eat them with bread and afterwards will eat (them) without bread, there is a doubt if (one needs) a (separate) blessing. (Some are accustomed to eating between courses some kind of food which acts as an appetizer e.g., pickled olives, pickled lemons, radishes, and the like. Such dishes are considered part of the meal, because they (stimulate one's appetite) and enable one to eat more. Hence, one does not need to bless over this (separately) because (the blessing on) the bread covers it.)

1) See Ch. 50 The rules of the first blessing.

אם רוצה לאכול בתוך הסעודה פירות בלא פת כיון שאין הפירות מעיקר הסעודה לכן אפילו אם היו מונחין על השלחן קודם ברכת המוציא מכל מקום אינן נפטרין בברכת המוציא וצריך לברך עליהם ברכה ראשונה אבל ברכה אחרונה אינן צריכין כי נפטרין בברכת המזון ואם אינו רוצה לאכול הפירות רק עם פת אין צריך לברך עליהם כי הם טפלים להפת ואם רוצה לאכול קצתן עם פת וקצתן בלא פת צריך ליזהר לאכול תחלה בלא פת ויברך עליהם ואחר כך יכול לאכלן גם עם פת אבל אם יאכל תחלה עם פת ואחר כך יאכל בלי פת איכא ספיקא בברכה ויש שרגילין לאכול בין מאכל למאכל איזה דבר שממשיך תאות האכילה כגון זית מלוח ''לימונים'' מלוחים צנון וכדומה זהו נקרא מחמת הסעודה כיון שעל ידי כן הוא יאכל יותר ולכן אין צריך לברך עליו שהפת פוטרו
43:4 If one made the main part of one's meal on the fruit, which will be eaten together with the bread, since it is the essential part of the meal, it is covered by the blessing ''Who brings forth'', even if it (the fruit) was not then on the table. It only needs that the beginning of eating the fruit (should) be (together) with the bread. Afterwards, also what one will eat without bread does not require a blessing over it.

אם קובע עיקר סעודתו על הפירות שיאכלם עם הפת כיון שהם עיקר הסעודה נפטרים בברכת המוציא אפילו לא היו אז על השלחן רק צריך שתחלת אכילת הפירות יהיה עם הפת ואחר כך גם מה שיאכל בלא פת אינו צריך לברך עליהם

43:5 Fruit which is cooked for the sake of the meal, as is customary to cook as (compote) a side dish, whether with meat or without meat, one should eat of them at the start (of the meal) and at the end, a little with bread, and during (the meal) one can also eat them, without bread, and they do not require a (separate) blessing.1

1) The Shulchan Aruch HaRav 177:2 and the Mishna Berurah 177:4 require a separate blessing for cooked fruit, provided it is eaten without bread.

פירות המבושלין לצרכי הסעודה כמו שרגילין לבשל לפרפרת בין עם בשר בין בלא בשר יש לאכול מהם בתחלה ובסוף קצת עם פת ובאמצע יכול לאכול מהן גם בלא פת ואין צריכין ברכה