42:23 One who concluded his meal and decided to say grace after meals, if he
changed his mind and wants to eat or drink more,1 then there are many different
laws regarding the blessings. Therefore, the entire issue should be avoided,
rather as soon as one decides to say grace after meals, one should (do so and)
say grace.
1) Before saying grace. |
משגמר סעודתו ונתן דעתו לברך ברכת המזון אם חוזר ורוצה לאכול או לשתות יש בזה הרבה חילוקי דינים לענין הברכות על כן יש למנוע מזה אלא מיד כשנתן דעתו לברך ברכת המזון יברך ברכת המזון |
43:1 Everything that one eats within a meal from foods that one is accustomed to eat within the meal to satisfy one's hunger - e.g., meat, fish, relishes, cereal (porridge), or (latkes) pancakes, even foods that are eaten without bread, none require a (separate) blessing neither before them nor after them. Since they are eaten to satisfy one's hunger, they are considered to be part of the meal. The entire meal is considered to be secondary to the bread, for this is the mainstay of man's life. Accordingly, they are all covered by the blessing ''Who brings forth'' and the grace after meals. Even if (during the meal food) was sent to one from other homes, there is no need to bless over these, because, usually, a person's intention (in blessing over bread) is for everything served to him. |
כל מה שאוכלים בתוך הסעודה מדברים שרגילים לאכלם בתוך הסעודה לשבוע כגון בשר דגים מיני לפתן דייסא ומיני לביבות אפילו דברים שאוכלים בלא לחם כולם אינם צריכין ברכה לא לפניהם ולא לאחריהם שכיון שאוכלין אותן לשבוע הרי הן בכלל הסעודה וכל הסעודה נגררת אחר הלחם שהוא עיקר חיי האדם ולכן כולן נפטרין בברכת המוציא ובברכת המזון ואפילו אם נשלחו לו מבתים אחרים אין צריך לברך עליהם דמסתמא דעת האדם על כל מה שיביאו לו |
43:2 Similarly, there is no need to bless on various types of drinks,
for the drinks are also included in the meal, because it is not usual to
eat without drinks; except concerning wine, since wine has (its own)
importance (in certain circumstances one needs to bless over it, even
when one does not need to drink - e.g., Kiddish and Havdalah), one needs
to bless on it also in the middle of the meal. If one blessed on the
wine before hand washing and had the intention to drink (wine) also
during the meal, or one is accustomed to drinking wine during the meal,
one does not need to bless over it again, for it was covered by the
blessing that was said over it before the meal.1 Other alcoholic drinks,
in our countries, that are not always drunk during the meal, have a
doubt whether they are included as part of the meal or not.2 Therefore,
if it is one's intention to drink an alcoholic drink during the meal,
one should drink a little before the hand washing, that is, less than a
k'zayit.3 One blesses over it, and (should) intend to cover also what
one will drink during the meal. If one did not do so this (and began
eating) one blesses first on some sugar and (intend to) cover the
drinks.4 Some are accustomed to dip some bread in (the drink) it.5
However, some (authorities) are in disagreement with this.
1) Note Ch. 39:2. 2) Thus they do not require a special blessing. 3) Less than a k'zayit does not require a blessing. 4) The Misgeret Hashulchan 5 questions these decisions, noting that some authorities do not require a separate blessing for alcoholic beverages. (See Shulchan Aruch HaRav 174:3, Mishna Berurah 174:39.) Similarly, the advice of saying a blessing on sugar raises questions: According to many, sugar itself does not require a special blessing. 5) Instead of a special blessing, by showing that the drink is part of the meal. | וכן אין צריך לברך על כל מיני משקין שהמשקין גם כן בכלל הסעודה הם שאין דרך אכילה בלא שתיה חוץ מעל היין לפי שהיין הוא דבר חשוב שבכמה מקומות מחויבין לברך עליו אף על פי שאינו צריך לשתות כגון קידוש והבדלה צריכין לברך עליו גם בתוך הסעודה ואם בירך על היין קודם נטילת ידים והיה דעתו לשתות גם בתוך הסעודה או שהוא רגיל בכך לשתות יין בתוך הסעודה אינו צריך לברך עליו שנית כי נפטר בברכה שבירך עליו לפני הסעודה ויין שרף במדינתנו דאין דרך לשתותו תמיד בתוך הסעודה הוי ספק אם הוא בכלל הסעודה או לא ולכן אם דעתו לשתות יין שרף בתוך הסעודה ישתה מעט קודם נטילת ידים דהיינו פחות מכזית ויברך עליו ויכוין לפטור גם מה שישתה בתוך הסעודה ואם לא עשה כן יברך מתחלה על קצת סוכר ויפטור את היין שרף ויש נוהגין לטבול מעט פת בתוכו אבל יש מפקפקין על זה |
To subscribe click here. To unsubscribe click here