42:17 It's forbidden for guests to take anything from what is in front of them, to give to the son or daughter of the host. For perhaps the host doesn't have more than what he served them, and he will be embarrassed that they will not have enough. However, if there is on the table, much prepared (food), it is permitted. | אסור לאורחים ליטול כלום ממה שלפניהם ליתן ליד בנו או בתו של בעל הבית כי שמא אין לבעל הבית יותר ממה שהביא לפניהם ויתבייש שלא יהיה להם די אבל אם יש על השלחן מוכן הרבה מותר |
42:18 One who comes into a home should not say: ''Give me something to eat,'' until he is invited by his hosts. It is forbidden to eat from a meal which is not enough for the host, this is (termed) ''the shade of theft'', even though the host invites one to join him, and is considered a severe sin, and one of the things that repenting for it is difficult. |
הנכנס לבית לא יאמר תנו לי לאכול עד שיאמרו לו הם אסור לאכול מסעודה שאינה מספקת לבעליה שזהו אבק גזל אף על פי שהבעל הבית מזמינו לאוכל עמו והוא עון גדול ומן הדברים שקשה לשוב עליהם |
42:19 It is forbidden to leave ones place before saying grace after
meals. Even to go, in the middle of the meal, to another room to finish
one's meal there, (or leaving intending) to return afterwards to there
and completing ones meal. Even going only outside one's door (with the
intention) of returning back to complete the meal, one should be careful
about. One who transgressed and left, whether he completes his meal at
his destination or returns back to complete his meal, need not say again
the blessing ''who brings forth bread''. Since he sat down to eat a meal
including bread, even though he changed his place, anyway, it's all
considered to be one meal. However, he should take care to eat at least
a k'zayit of bread in the place where he says grace after meals.
However, (with regard to) other foods, (these laws) do not apply.1 1) See Chapter 50, Law 13. | אסור לצאת ממקומו קודם שיברך ברכת המזון ואפילו ללכת באמצע הסעודה לחדר אחר לגמור שם סעודתו או שיחזור אחר כך לכאן לגמור סעודתו ואפילו ללכת רק חוץ לפתחו ולחזור אחר כך לכאן לגמור סעודתו יש ליזהר מזה עבר ויצא בין שהוא גומר סעודתו במקום שהוא שם בין שהוא חוזר לכאן לגמור סעודתו אינו צריך לחזור ולברך המוציא דכיון שקבע סעודתו על הפת אף על פי ששינה מקומו מכל מקום נחשב הכל לסעודה אחת רק שיזהר לאכול לכל הפחות כזית פת במקום שיברך ברכת המזון אבל בשאר דברים אינו כן |
To subscribe click here. To unsubscribe click here