41:9 If he has before him (both) bread (baked by) a Jew and bread (baked by) an
idolater,1 and is not careful (about eating) bread (baked by) an idolater,
provided both loaves are whole, or both are (sliced) cut, and both are equal
size, and of the same species, he should bless over the bread (baked by) a Jew.
If that (bread baked by) of the Jew is of lower quality compared to that (bread)
from the idolater, one may bless on whichever one he wants. If a host is careful
about eating bread (baked by) an idolater, but provides it for a guest, he
should remove it from his table until after saying ''who brings forth bread''.
1) See Ch. 38. |
אם יש לפניו פת ישראל ופת עובד כוכבים ואינו נזהר מפת עובד כוכבים אם שתיהן שלמות או שתיהן פרוסות וגם שוות בגדולות והן ממין אחד יברך על פת ישראל ואם זה של ישראל אינה נקיה כמו של עובד כוכבים יברך על איזה מהן שירצה ואם בעל הבית נזהר מפת עובד כוכבים אלא שהובא בשביל אורח יש לסלקה מן השלחן עד לאחר ברכת המוציא |
41:10 If one is distributing the portions of the bread, (on which was said) ''who brings forth bread'', to the diners, one should not throw them, for it is forbidden to throw bread. And also not give it into their hand, rather place it before them. |
כל דין קדימת החשוב אינו אלא אם בדעתו לאכול בתוך הסעודה משתיהן אבל אם אין דעתו לאכול בתוך הסעודה רק מפת אחת יבצע על זה שהוא רוצה לאכול ואין משגיחין בזה על החשיבות |
42:1 A person who has animals or birds who are dependent on him for
their food is prohibited from eating anything until he feeds them, as
it's written:1 '' I will grant grass for your cattle in your field, that
you may eat and be satisfied.'' Thus, the Torah gave precedence to an
animal's eating before a human's. With regard to drinking, man comes
first, as it's written:2 ''Drink and I will also draw for your camels.''
Similarly, it's written:3 ''And you will provide water for the
congregation and their cattle.''
1) Deut. 11:15. 2) Gen. 24:14. 3) Num. 20:8. | מי שיש לו בהמות או עופות שמזונותיהן עליו אסור לו לאכול כלום עד שיתן להן מאכל דכתיב ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת הקדימה התורה מאכל בהמה למאכל האדם ולשתיה האדם קודם דכתיב שתה וגם גמליך אשקה וכן כתיב והשקית את העדה ואת בעירם |
To subscribe click here. To unsubscribe click here