Audio by Ushy Fried

40:3 A vessel which can't stand except when supported: If it was originally made so that it be used when supported, it is ''a vessel''.1 If, however, it was not originally made to be used in this way - e.g., the cover of a pot - one should not use it for (hand) washing. In this regard, there are a number of differing laws in the Shulchan Aruch.

1) And may be used for washing.

כלי שאינו יכול לעמוד אלא על ידי סמיכה אם מתחלתו נעשה כך להשתמש בו על ידי סמיכה יש לו דין כלי אבל אם לא נעשה להשתמש בו כך כגון כיסוי כלי אין נוטלין ממנו ויש בזה כמה חילוקי דינים בשלחן ערוך
40:4 The amount of water is difficult to say (what is) the minimum (hand washing) amount. It is necessary to pour over each hand a large quantity of water.1 As Rav Chisdah said:2 ''I wash with a full handful of water, and (G-d) grants me a full handful of goodness.'' One should wash the right hand first, and afterwards the left.3 The water must cover the entire hand that is, until the wrist, without leaving any place without water. Accordingly, one should separate the fingers slightly and turn them slightly upwards so that the water will cover the entire length of the fingers and their tips and around them. The water should cover (the hand) with one pouring. Therefore, one should not wash one's hands from a vessel with a narrow opening,4 for then the water does not come out in a single pouring. It is proper to pour water on each hand twice.

1) The Shulchan Aruch HaRav (162:1) and the Mishna Berurah (158:37) require a minimum of a revi'it to be poured over each hand. 2) Shabbat 62b. 3) See Ch. 2:3. 4) e.g., a bottle.

שיעור המים קשה לשער בצמצום וצריכין לשפוך על כל יד מים בשפע דאמר רב חסדא אנא משאי מלא חפני מיא ויהבי לי מלא חפני טיבותא ונוטלין תחלה יד ימין ואחר כך יד שמאל ויבאו המים על כל היד דהיינו עד הקנה של זרוע ולא ישאר מקום בלי מים ועל כן יפריד קצת האצבעות ויגביהם קצת כלפי מעלה בכדי שיגיעו המים בכל אורך האצבעות ובראשן וברחבן סביב ויבאו המים בשפיכה אחת ולכן אין ליטול ידיו מכלי שפיו צר ואין המים יורדין בבת אחת ונכון לשפוך על כל יד שתי פעמים

40:5 After he has washed both his hands, he should rub them together, raise them up to the level of his head as it is said in the writings:1 ''Raise up your hands...'', and before he dries them, blesses: ''... Who has sanctified us with Your commandments and commanded us regarding washing of hands.'' (Even though2 for all mitzvot one blesses on them before performing them, in any event, washing hands (is an exception), since some times, one's hands are not clean before they are washed. Therefore (the Sages) instituted for every hand washing, to bless after the washing. Another example3 is the drying of the hands, which is also part of the mitzvah.) One who follows the practice of washing each hand twice should first pour water on each hand once, rub them together, and bless, and then pour water a second time over each hand.4 One should be careful to dry one's hands well. One should not dry them on one's garments, for this is damaging to one's memory.

1) Psalms 134:2. 2) See Ch. 9:8. 3) Of blessing before completing a mitzvah. 4) In his Pesokim to the Siddur, Rav Shneur Zalman of Liadi, and, similarly, the Mishna Berurah (158:41), say that the blessing should be said after pouring water over one's hands the second time.

לאחר שנטל שתי ידיו ישפשפן ביחד ויגביהן נגד ראשו כמו שאמר הכתוב שאו ידיכם וגו וקודם שמנגבן יברך אשר קדשנו במצותיו וצונו על נטילת ידים ואף על גב דכל המצות מברך עליהן קודם עשייתן מכל מקום בנטילת ידים כיון שלפעמים אין ידיו נקיות קודם הנטילה לכן תקנו בכל נטילת ידים לברך אחר הנטילה ועוד דגם ניגוב הידים הוא מן המצוה ומי שנוהג לשפוך על כל יד שתי פעמים ישפוך תחלה על כל יד פעם אחת וישפשפן ויברך ואחר כך ישפוך פעם שנית על כל יד ויזהר לנגב ידיו יפה ולא ינגבן בחלוקו משום דקשה לשכחה