39:3 If one wants to eat, before hand washing, pastries - e.g., honey cake, egg
kuchel, and the like - whose blessing after eating is ''On the sustenance''
whether one will eat from them also during the meal or will not eat from them
during the meal, in any event, they are covered by the grace after meals (for
the grace after meals covers (also those that require) the blessing ''On the
sustenance''),1 provided one does not make a prolonged interruption between
eating (the pastry) and hand washing. However, if one makes a prolonged
interruption, one needs to first bless ''On the sustenance'' on what one ate,
even if one will eat these (pastries) also within the meal.
1) In his Pesokim to the Siddur, Rav Schneur Zalman of Liadi maintains that it is advisable to say "On the sustenance" on pastry unless one eats it to stimulate one's appetite. |
אם רוצה לאכול קודם נטילת ידים מיני מזונות כגון ''עוגת דבש'' ''עוגת ביצים'' וכדומה שברכה אחרונה שלהם היא על המחיה בין שיאכל מהם גם בתוך הסעודה בין שלא יאכל מהם בתוך הסעודה מכל מקום הם נפטרים בברכת המזון כי ברכת המזון פוטרת ברכת על המחיה ובלבד שלא יפסיק הרבה בין אכילה זו לנטילת ידים אבל אם צריך להפסיק הרבה צריך לברך תחלה ברכת על המחיה על מה שאכל ואפילו יאכל ממינים אלו גם בתוך הסעודה |
40:1 A person who wants to eat bread over which one says ''Who brings
forth'' must wash his hands first. If the bread is more than the measure
of an egg, 1 he should bless on the washing. If it is less than this,
the blessing before washing is not said.
1) The commonly accepted figure for a k'beitzah is twice the size of a k'zayit, according to Shiurei Torah and Rav Moshe Feinstein (thus, it is approximately 52 or 62 grams respectively). The Chazon Ish considers it the size of three k'zaytim, thus placing the figure close to 100 grams. |
הרוצה לאכול פת שמברכין עליו המוציא צריך ליטול ידיו מקודם אם הפת גדול כביצה מברך על הנטילה ובפחות מזה אין מברכין על הנטילה |
40:2 Washing the hands must be from a vessel.1 This vessel must be
whole, without any holes or cracks that go through.2 Its upper (rim)
should also be level without any indentations or protrusions.3 Those
pitchers which have a kind of spout which protrudes above the rim of the
vessel, and one pours out through it, washing hands is not done through
this.4 For there,5 is not considered as (part of) a vessel, since it is
cannot contain liquids. Rather, one must pour over the pitcher's rim,6 a
place that does hold liquid.
1) Which can hold at least a revi'it (86:4 cc. according to Shiurei Torah, 150 cc. according to the Chazon Ish) (Shulchan Aruch 159:1). 2) Its walls. 3) The Misgeret Hashulchan 3 quotes a number of opinions which allow such a vessel to be used, provided it contains at least a revi'it of water below the crack. Similarly, if there is a protrusion on the rim, the vessel may still be used, provided one pours from the level side. 4) Spout. 5) Where the spout is. 6) So the water passes over. | נטילת ידים צריך להיות דוקא מן הכלי וצריך שיהיה הכלי שלם בלי שום נקב או סדק מפולש וגם למעלה יהיה שוה בלי שום חריץ או בליטה ואותן קנקנים שיש להם כמין מרזב בולט בגובה לשפת הכלי שיוצקין ממנו דרך שם אין נוטלין ממנו לידים דרך שם כי שם אין לו דין כלי כיון שאינו מחזיק שם משקים אלא צריכין ליטול דרך שפת הכלי מקום שמחזיק משקין |
To subscribe click here. To unsubscribe click here