38:6 An article (of food) that is not eaten in its natural state, and is fit to be served at the table of kings, as a relish eaten with bread, or as a dessert, if cooked or roasted by an idolater, even in the utensils of a jew, and in the house of a jew, is still forbidden (food) because of being cooked by an idolater. However an article (of food) that is eaten when raw, or is not considered a delicacy, and is not fit to be served at the table of kings, is not affected by the rules of idolater's cooking nor do we worry about the utensils (it was cooked in) because we normally assume with utensils, that no (cooking) has been done in them, during the past twenty four hours. | דבר שאינו נאכל כמו שהוא חי וגם עולה על שלחן מלכים ללפת בו את הפת או לפרפרת שיבשלו או צלאו עובד כוכבים אפילו בכלי ישראל ובבית ישראל אסור משום בישולי עובד כוכבים אבל דבר שהוא נאכל כמו שהוא חי או שהוא דבר שאינו חשוב ואינו עולה על שלחן מלכים אין בו משום בישולי עובד כוכבים ואין לחוש להכלים דסתם כלים אינן בני יומן |
38:7 An idolater servant, (who is employed by) a jewish household, and cooks for them, we are lenient (and allow to eat this food) because (we consider) that it was not possible that nothing was done by one of the (jewish) members of the household with the fire. |
שפחה עובדת כוכבים בבית ישראל המבשלת בשביל הישראלים נוהגין להקל מפני שאי אפשר שלא יחתה אחד מבני הבית באש |
38:8 However, if she cooks (anything) just for herself it does not normally have contact with a jew, and we can also assume that these things are of a lower quality than what she cooks for the jews. Therefore if she cooked anything, that comes into this category of idolater's cooking, not only the food is forbidden but also the utensil (she used) is forbidden, for future use by jews, (and if used), then afterwards, a halachic sage should be asked (what can be done). | אבל אם היא מבשלת בשביל עצמה לבדה אין רגילות שיחתה ישראל ואפשר דלא מהני בזה חיתוי דגרע מאלו מבשלת בשביל ישראל ולכן אם בשלה דברים שיש בהם משום בישולי עובד כוכבים לא לבד התבשיל אסור אלא גם הקדירה נאסרה לבשל בה לכתחלה ובדיעבד יעשה שאלת חכם |
To subscribe click here. To unsubscribe click here