Audio by Ushy Fried

37:13 It is forbidden to immerse a utensil on Shabbat or a festival. If one forgot to immerse (it) beforehand1 one should give it to a gentile as a present and then borrow it back from him.2 Alternatively, if the vessel is fit to carry water, in a place where one can carry, one may use it to draw water (from a well) and bring it to his home, so it will not appear as immersion. One shouldn't bless on it (in this case).3

1) But needs to use it. 2) If the utensil was given to a gentile as a present, and then borrowed back from him, it should be immersed after Shabbat without a blessing (Shulchan Aruch HaRav 323:8). 3) The Mishna Berurah 323:33 allows the immersion on Shabbat of a utensil concerning which a question exists of whether or not it must be immersed.

אסור להטביל כלי בשבת ויום טוב ואם שכח להטביל מקודם יתנהו לנכרי במתנה ויחזור וישאלנו ממנו ואם הוא כלי שראוי להביא בו מים במקום שמותר לטלטל ישאב בו מים ויביא לביתו דלא מחזי כמטביל ולא יברך עליו
38:1 Our sages forbade the eating of bread made by idolaters. In some places they are not stringent and purchase bread from an idolater baker, if there is no jewish baker there, or even if there is but his bread is inferior to that (of the idolater). The bread of a private person who is an idolater, is not allowed, except in an emergency. Someone who is travelling if he can obtain kosher bread (further on) he should wait (for this) up to a distance of a parsah, and not accept bread from a private person unless it was baked for his own family, but if it was made to be sold as with a bakery, even though this is not his normal practice. Similarly, a baker who (bakes) for the members of his household, by order of the head of the house, there are those who say, that in a place where a bakery cannot be found, it is allowable (to eat) even from privately baked bread, and it is not neccessary to wait, until (he can obtain) kosher bread, and this practice is acceptable.

אסרו חכמים לאכול פת של עובד כוכבים ויש מקומות שמקילין ולוקחין פת מנחתום עובד כוכבים במקום שאין שם נחתום של ישראל או אפילו יש אלא שאין הפת יפה כמו זה אבל בפת של בעלי בתים עובדי כוכבים לא היו מקילין אך בשעת הדחק ומי שהוא בדרך אם יכול להשיג פת כשר צריך להמתין עד פרסה ולא מקרי פת בעל הבית אלא עם עשאו בשביל בני ביתו אבל אם עשאו למכור מיקרי נחתום אף על פי שאין דרכו בכך וכן נחתום שעשאו לבני ביתו מיקרי בעל הבית ויש מי שאומר דבמקום שאין נחתום מצוי מותר אפילו בפת של בעל הבית ואינו צריך להמתין על פת כשר וכן נוהגין

38:2 If a jew throws even one (piece of) wood in the furnace of the oven (of the idolater), the bread can be eaten, and it is no longer considered as bread of an idolater. אם ישראל השליך אפילו רק עץ אחד לתוך התנור בהיסקו מותר הפת ולא הוי פת עובד כוכבים