Audio by Ushy Fried

34:3 How much should one give to a poor person? ''Enough to meet all his needs''.1 This applies to a poor man who receives charity in secret. The people of (his) city are obliged to give him for all his needs, as he was accustomed to before he became poor. But a poor man who goes round (collecting) door-to-door, one gives him a small donation according to his standing. At least, he should be given, in the entire city, enough bread and food for two meals (each day) and a place to sleep. We must support and clothe the non-Jewish poor together with the Jewish poor, because of (the principle) ''the ways of peace''.

1) Deuteronomy 15:8.

כמה נותנים לעני די מחסורו אשר יחסר לו והיינו בעני שמקבל בחשאי מחוייבים אנשי העיר ליתן לו כל מחסורו כאשר היה רגיל מקודם שהעני אבל עני המחזיר על הפתחים נותנים לו מתנה מועטת לפי ערכו ולכל הפחות יתנו לו בכל עיר לחם ומזון שיעור ב' סעודות ומקום ללון מפרנסין ומלבישין עניי עובדי אלילים עם עניי ישראל מפני דרכי שלום
34:4 How much charity should a person give ? The first year, one-tenth of the principle. Afterwards, one should give one-tenth of the profit one makes each year.1 This is an average measure. The most desirable way of performing the mitzvah is to give one fifth of the principle in the first year, and then one fifth each year from the profit. A person should not give away more than a fifth, so that he doesn't need afterwards from others. This (restriction) is only during his lifetime. However, on his deathbed a person can give up to a third of his property to charity. One should not use one's tithes to perform a mitzvah - e.g., to (donate) candles to the synagogue or to perform other mitzvot. Rather, they should be given to the poor. If the chance to perform a mitzvah presents itself - to circumcise one's son, to help provide for the marriage of a poor bride and groom, or the like, and similarly, to buy sacred texts to study from and to lend to others to study from - if one does not have the means and would not be able to perform the mitzvah from his own money, he may use (for that purpose) from the tithes. If he used his tithes to purchase sacred texts, he must take care to lend them to others - when he does not need them, for he receives first priority. He should also write in them that they were (purchased) from his tithes, so that they will not be kept (as their own property) by his sons after his passing.

1) The Lemberg edition includes in brackets ''after deducting his household expenses''. However, this is not found in most texts of the Kitzur Shulchan Aruch. Other halachic authorities are more stringent and require a tithe to be given from one's entire income before deducting one's living expenses. See Misgeret Hashulchan 4.

כמה יתן האדם צדקה שנה ראשונה המעשר מן הקרן מכאן ואילך יתן מעשר מן הריוח שהרויח כל שנה זו היא מדה בינונית ומצוה מן המובחר שיתן חומש שנה ראשונה מן הקרן ואחר כך כל שנה חומש מן הריוח ואל יבזבז אדם יותר מן החומש כדי שלא יצטרך הוא אחר כך לבריות ודוקא כל ימי חייו אבל בשעת מותו יכול אדם ליתן עד שליש רכושו צדקה אין לעשות ממעשר שלו דבר מצוה כגון נרות לבית הכנסת או שאר דברים למצוה רק יתנהו לעניים ואם נזדמן לו מצוה להיות בעל ברית או להכניס חתן וכלה עניים לחופה וכדומה וכן לקנות ספרים ללמוד בהם ולהשאילן לאחרים ללמוד בהם אם לא היה יכולת בידו ולא היה עושה אותה מצוה מממון שלו יכול לעשות ממעשר אם קונה ספרים ממעות מעשר צריך ליזהר להשאילן לאחרים אם לא כאשר הוא צריך להם אזי הוא קודם וגם יזהר לכתוב עליהם שהם ממעות מעשר למען לא יחזיקו בהם בניו אחריו

34:5 One who wants to gain merit for himself should restrain his evil inclination and open his hand. Everything which is done for the sake of heaven should be from the best and nicest. If one builds a synagogue, it should be nicer than one's home. If one feeds a hungry person, one should feed him from the best and sweetest foods on one's table. If one clothes the naked, one should clothe him from one's finest garments. If one (wants to) consecrate something (for charity), he should consecrate the choicest of his possessions. So it is said:1 ''All the fat shall go to G-d.''

1) Leviticus 3:16.

הרוצה לזכות לעצמו יכוף את יצרו הרע וירחיב ידו וכל דבר שהוא לשם שמים יהיה מהטוב והיפה אם בנה בית תפלה יהיה נאה מבית ישיבתו האכיל רעב יאכילהו מהטוב ומהמתוק שבשלחנו כסה ערום יכסהו מהיפה שבכסותו הקדיש דבר יקדיש מהיפה שבנכסיו וכן הוא אומר כל חלב לה

To subscribe click here. To unsubscribe click here..