34:12 The greatest rung, which which has nothing above it on the ladder of
charity, is supporting a poor Jew and maintain his position before he reaches
utter poverty. This includes giving him a proper gift in an honorable manner,
granting him a loan, or go into partnership with him, or finding him a business
or profession which allows him to support himself, and thus not be forced to
rely on others. On this was said:1 ''You shall come to his aid'' - i.e., assist
him so that he does not fall.
1) Leviticus 25:35. |
המעלה הגדולה שאין למעלה הימנה במעלות הצדקה היא המחזיק ביד ישראל המך ומטה ידו קודם שהעני לגמרי שיתן לו מתנה הגונה בדרך כבוד או שילוהו מעות או יעשה עמו שותפות או ימציא לו איזה עסק או מלאכה כדי לחזק ידו עד שלא יצטרך לבריות ועל זה נאמר והחזקת בו כלומר החזק בו עד שלא יפול |
34:13 One should take care to give charity secretly,1 as much as
possible. If it is possible to give in a manner that he himself doesn't
know to whom he gave, and also the poor person doesn't know from whom he
received, this is very good. At the least, one should not boast of the
charity one gives. Nevertheless, a person who consecrates an article to
charity is allowed to write his name upon it, so that it will be a
memorial for him. It is fitting to do so.
1) Hiding one's gifts. |
יש ליזהר ליתן את הצדקה בהסתר בכל מה שאפשר ואם אפשר ליתנה באופן שהוא בעצמו אינו יודע למי נותנה וגם העני אינו יודע ממי קבלה טוב מאד ועל כל פנים לא יתפאר האדם בצדקה שהוא נותן אך אם מקדיש איזה דבר לצדקה מותר לו שיכתוב שמו עליו שיהא לו לזכרון וראוי לעשות כן |
34:14 In particular, one needs to look after a poor Torah Sage to give
him (charity) according to his honor. If he doesn't want to accept, he
should be offered merchandise for business dealings. one sells him the
goods at a low price and buys from him his goods at a high price. If he
is knowledgeable in commerce, he should be lent money for business. Our
sages, of blessed memory, said:1 ''Whoever supplies a Torah Sage with
goods merits to sit in the heavenly academy.'' Similarly, they said:2
''All the prophets envisioned only (the benefits resulting from)
engaging in commerce on behalf of a Torah Sage and marrying one's
daughter to a Torah Sage.''
1) Pesachim 53b. 2) Berachot 34b. | ביותר צריכין להשגיח על תלמיד חכם עני לתת לו לפי כבודו ואם אינו רוצה לקבל מתעסקין לסחור לו סחורה שמוכרים לו סחורה בזול וקונים ממנו סחורתו וביוקר ואם יודע להתעסק בפרקמטיא מלוין לו מעות לסחור בהם ואמרו רבותינו זכרונם לברכה כל המטיל מלאי לתלמיד חכם זוכה ויושב בישיבה של מעלה ואמרו כל הנביאים לא נתנבאו אלא לעושה פרקמטיא לתלמיד חכם ומשיא בתו לתלמיד חכם |
To subscribe click here. To unsubscribe click here..