Audio by Ushy Fried

33:14 It is forbidden to speak about retribution to befall another Jew. (This applies) even to saying: ''If so and so were alive, he would surely come here,'' for ''a covenant has been established with the lips''1 Similarly, one should not try to frighten a child with an unclean animal, telling him ''A cat or dog will seize you.'' The same applies to other similar statements. One must be very careful from making statements out of habit.2

1) Moed Katan 18a). 2) See also Ch. 207:3

אסור להוציא מפיו דבר פורעניות על אדם מישראל אפילו לומר אלו היה פלוני קיים היה בא לכאן כי ברית כרותה לשפתים ואין לעשות מורא לתינוק בדבר טמא כגון לומר חתול או כלב יקחוהו וכן כל כיוצא באלו צריך ליזהר מאד מהרגל הלשון
34:1 It is a positive mitzvah to give charity to the poor of Israel, as it is said:1 ''You shall surely open your hand for him,'' and as it is said:2 ''And your brother shall live with you.'' Whoever sees a poor man requesting help and turns away from him without giving him charity violates a negative command, as it is said:3 ''Do not close your heart or shut your hand from your poor brother.'' Charity is the sign of the descendants of our Patriarch Abraham, as it is said:4 ''for I know him; that he will command his children ... to perform charity.'' The throne of Israel will not be established and the true faith will not stand except through charity, as it is said:5 ''I shall be established through charity.'' Great is the one who gives charity more than all the sacrifices, as it is said:6 ''The performance of charity and judgement will be more desirable before G-d than an altar.'' Israel will be not be redeemed except through charity, as it is said:7 ''Zion will be redeemed through judgement and those who return to her through charity.'' A person will never become poor because of giving charity, nor will any evil or damage come because of charity, as it is said:8 ''The work of charity is peace.'' Whoever shows mercy will have mercy shown towards him, as it is said:9 ''He will grant you mercy, have compassion on you, and make you flourish.'' And (in contrast) anyone who is cruel, his lineage is in doubt. The Holy One, blessed be He, is close to the call of the poor, as it is said:10 ''And He hears the cries of the poor.'' Accordingly, one should take care lest they cry out, for a covenant has been established with them, as it is said:11 ''And it shall come to pass that he will cry to Me, and I will hear, for I am compassionate.'' The Jerusalem Talmud says:12 ''The door which will not open for the poor will open for the physician.'' A person should meditate on the fact that, at every moment, he asks G-d for his livelihood. Just as he requests that the Holy One, blessed be He, hear his cry, so too should he hear the cry of the poor. He should also meditate on the fact that the wheel of fortune turns constantly, and ultimately either he, his children, or his grandchildren will need to receive charity. A person should not think: 'How can I reduce my wealth by giving it to the poor?' He must realize that the money is not his, but rather a trust (granted to him) in order to carry out the will (of the One) who entrusted it to him. This is the portion (which he will ultimately receive) for all his labor in this world, as it is written:13 ''Your charity will proceed before you.'' Charity wards off harsh decrees and prolongs one's life.

1) Deuteronomy 15:8. 2) Leviticus 25:36. 3) Deuteronomy 15:7. 4) Genesis 18:19. 5) Isaiah 54:14. 6) Proverbs 21:3. 7) Isaiah 1:27. 8) Isaiah 32:17. 9) Deuteronomy 13:18. 10) Job 34:28. 11) Exodus 22:26. 12) Shir Hashirim Rabbah 6:11) 13) Isaiah 58:8.

מצות עשה ליתן צדקה לעניי ישראל שנאמר פתוח תפתח את ידך לו ונאמר וחי אחיך עמך וכל הרואה עני מבקש והעלים עינו ממנו ולא נתן לו צדקה עובר בלא תעשה שנאמר לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון הצדקה הוא סימן לזרע אברהם אבינו שנאמר כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו וגו' לעשות צדקה ואין כסא ישראל מתכונן ודת האמת עומדת אלא בצדקה שנאמר בצדקה תכונני וגדול העושה צדקה יותר מכל הקרבנות שנאמר עשה צדקה ומשפט נבחר לה' מזבח ואין ישראל נגאלין אלא בצדקה שנאמר ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה לעולם אין אדם מעני מן הצדקה ואין דבר רע ולא היזק בא בשביל הצדקה שנאמר והיה מעשה הצדקה שלום כל המרחם מרחמין עליו שנאמר ונתן לך רחמים ורחמך והרבך וכל מי שהוא אכזרי יש לחוש ליחוסו והקדוש ברוך הוא קרוב לשועת עניים שנאמר וצעקת עניים ישמע לפיכך צריך להזהר בצעקתם שהרי ברית כרותה להם שנאמר והיה כי יצעק אלי ושמעתי כי חנון אני ואמרו בירושלמי תרעא דלא תפתח לעניא תפתח לאסיה ויתן האדם אל לבו שהוא מבקש כל שעה פרנסתו מהקדוש ברוך הוא וכמו שהוא מבקש שהקדוש ברוך הוא ישמע שועתו ותפלתו כך ישמע הוא שועת העניים גם יתן האדם אל לבו כי הוא גלגל החוזר בעולם וסוף שיבוא הוא או בנו או בן בנו לקבל צדקה ואל יעלה על לבו לומר איך אחסר ממוני ליתנו לעניים כי יש לו לדעת שאין הממון שלו אלא פקדון לעשות בו רצון המפקיד וזה חלקו מכל עמלו בעולם הזה כדכתיב והלך לפניך צדקך והצדקה דוחה גזירות רעות ומוספת חיים

34:2 Every person is obligated to give charity according to his capabilities, even a poor man who gets his living from charity. For example, if he has some money of his own which he does not do business with, he is allowed to take charity because he doesn't have the principal (invested) in order to live off the profits. Nevertheless, since he has that which could provide an income, he is obligated to give charity from what is being given him. Even if he is able to give only a small amount, he should not hold himself back, because his small amount is as important as the rich man's large amount. Similarly, it was said by our sages, may their memory be for a blessing, as it is said:1 (describing2) a burnt offering of a beast, ''a fire-offering, a pleasing fragrance''; and the burnt offering of a fowl (is described3 also as) "a fire-offering, a pleasing fragrance"; and the meal offering (is described4 as) ''a fire-offering, a pleasing fragrance.'' This teaches you (it's the same whether) one gives a lot or a little, so long as one directs one's heart to one's Father in Heaven. Nevertheless, anyone who has no more than is necessary for his own living is not required to give charity, for one's own living comes before that of any other person. 1) Menuchot 110a. 2) Leviticus 1:9. 3) ibid. 1:17. 4) ibid. 2:9. כל אדם חייב ליתן צדקה כפי השגת ידו ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה וכגון שיש לו מעט ממון שלו ואינו נושא ונותן בהם דמותר לו ליטול מן הצדקה כיון שאין לו קרן כדי להתפרנס מן הריוח מכל מקום כיון שיש לו במה להתפרנס חייב ליתן צדקה ממה שיתנו לו ואפילו אינו יכול ליתן אלא דבר מועט אל ימנע את עצמו כי המעט משלו חשוב כמו הרבה מן העשיר וכן אמרו רבותינו זכרונם לברכה נאמר בעולת בהמה אשה ריח ניחוח ובעולת עוף אשה ריח ניחוח ובמנחה אשה ריח ניחוח לומר לך אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין לבו לאביו שבשמים אבל כל שאין לו אלא די פרנסתו אינו חייב ליתן צדקה דפרנסת עצמו קודמת לכל אדם

To subscribe click here. To unsubscribe click here..