31:6 How does this apply (with regard) to conversation? It is unnecessary to say that one should not slander, gossip, jest, or use coarse expressions, Heaven forbid ! Rather, even when one talks about (words of wisdom or) the sayings of the sages, one's intention should be the service of the Creator, or things which lead to that service. | השיחה כיצד אין צריך לומר לספר לשון הרע או רכילות וליצנות ונבלות פה חס ושלום אלא אפילו לספר בדברי חכמים צריך שתהא כוונתו לעבודת הבורא לדבר המביא לעבודתו |
31:7 Similarly, when one is involved in commerce or work to earn money,
one's intent should be not to amass money alone. Rather, it should be
done to maintain one's family, to give charity, and to bring up one's
sons to study Torah. In general, a person should think about one's
behavior and weigh all of one's deeds with one's intellect. When one
sees that a particular thing leads to the service of G-d, one should
rise up and do it; if not, one should not do it. One who follows this
course of behavior will serve G-d all one's life, even when sitting,
getting up, walking and while involved in business; even when eating,
drinking, and even in sexual relations; and in all one's needs. On this,
taught our Rabbis, may their memory be for a blessing, saying:1 ''All
your deeds should be for the sake of heaven.'' In this context, the
saintly Rabbi2 raised his fingers upward, at the time of his passing,
and said: ''it is known and revealed before You that I have not received
pleasure from them except for the sake of Heaven''3 .
1) Avot 2:17. 2) Rav Yehudah Hanasi 3) Ketuvot 104a. |
וכן כשהוא עוסק במשא ומתן או במלאכה להשתכר בה לא יהא בלבו לקבוץ ממון בלבד אלא יעשה כדי שיהיה לו לפרנס בני ביתו ולתת צדקה ולגדל בניו לתלמוד תורה כללו של דבר חייב אדם לשום עיניו ולבו על דרכיוח ולשקול כל מעשיו במאזני שכלו וכשרואה דבר שיבא לידי עבודת הבורא יתעלה יעשהו ואם לאו לא יעשהו ומי שנוהג כן נמצא עובד את בוראו כל ימיו אפילו בשעת שבתו וקומו והילוכו ובשעת משאו ומתנו ואפילו באכילתו ושתייתו אפילו בתשמישו ובכל צרכיו וכל ענין זה צוו רבותינו זכרונם לברכה ואמרו וכל מעשיך יהיו לשם שמים ובדרך הזה שקף רבינו הקדוש אצבעותיו למעלה בשעת מיתתו ואמר גלוי וידוע לפניך שלא נהניתי מהם אלא לשם שמים |
32:1 Since a healthy and fit body is required by Hashem. One cannot
understand or know any matters from the knowledge of the creator if one
is ill. Therefore, one must keep oneself away from things which damage
the body and accustom oneself to things which heal and make well the
body. Therefore, it is written:1 ''And keep well your souls''.
1) Yalkut Shimoni, Yitro. |
הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה לפיכך צריך האדם להרחיק את עצמו מדברים המאבדין את הגוף ולהנהיג את עצמו בדברים המברין והמחלימים את הגוף וכן הוא אומר ונשמרתם מאד לנפשותיכם |
To subscribe click here. To unsubscribe click here.