30:9 Anyone, who holds a grudge against another Jew violates a negative
commandment, as it says:1 ''Do not bear a grudge against your people.'' What
does it mean to bear a grudge? Reuven (one person) has asked Shimeon (his
friend) ''Lend me such and such'' , and Shimeon refused. Later on, Shimeon
(wants) to borrow an object from Reuven. Reuben (gives it to him), saying,
''See, I am giving it to you. I am not like you, nor am I paying you back for
what you did.'' A person who acts in this manner violates the prohibition
against bearing a grudge. Rather, one should wipe the matter from one's heart
and never recall it. This is a proper quality, which permits a stable
environment, trade, and commerce (to be established) among people.
1) Leviticus 19:18. |
כל הנוטר לאחד מישראל עובר בלא תעשה שנאמר ולא תטור את בני עמך כיצד היא הנטירה ראובן שאמר לשמעון השאילני דבר פלוני ולא רצה שמעון לימים בא שמעון לשאול איזה חפץ מראובן ואמר לו ראובן הא לך הריני משאילך ואיני כמותך לא אשלם לך כמעשיך העושה כזה עובר בלא תטור אלא ימחה הדבר מלבו ולא יזכרנו כלל וזו היא הדעה הנכונה שאפשר שיתקיים בה ישוב הארץ ומשאם ומתנם של בני אדם זה עם זה |
31:1 Our Rabbis, may their memory be for a blessing, said:1 ''Which is a
short passage on which the entire body of Torah is dependent? 'Know Him
in all your ways.' ''2 This means that even in the paths you follow for
the sake of your physical needs, you must know G-d and carry out these
functions for His name's sake, blessed be He. For example: eating,
drinking, walking, sitting, laying, getting up, sexual relations,
conversation - all the needs of your body - should all be (for) your
service of your Creator, or as something which leads to His service.
1) Berachot 63a. 2) Proverbs 3:6. |
אמרו רבותינו זכרונם לברכה איזוהי פרשה קטנה שכל גופי תורה תלויין בה בכל דרכיך דעהו פירוש שאפילו בדרכיך שאתה עושה לצורך גופך דע את ה' ועשה את הדברים לשמו יתברך כגון האכילה השתיה ההליכה הישיבה השכיבה הקימה התשמיש והשיחה כל צרכי גופך יהיו כולם לעבודת בוראך או לדבר הגורם לעבודתו |
31:2 How does this apply regarding eating and drinking? It is unnecessary to say that one should not eat or drink prohibited foods, Heaven forbid. Rather, even with regard to permitted foods, if one was hungry or thirsty, if one ate or drank for one's own benefit, it is not commendable. Rather, one should intend by one's eating and drinking that one will have the strength to serve the Creator. Therefore, one should not eat everything which is pleasing to his palate, like a dog or a donkey. Rather, one should eat those things that are helpful and good to the body's health. There are righteous individuals who, before eating, say: ''I want to eat and drink to be healthy and strong in order to serve the Creator, blessed be His name.'' | אכילה ושתיה כיצד אין צריך לומר שלא יאכל וישתה דברים האסורים חס ושלום אלא גם בדברים המותרים והיה צמא ורעב אם אכל ושתה להנאתו אינו משובח אלא יתכוין באכילתו ושתייתו שיהיה לו כח לעבודת הבורא לפיכך לא יאכל כל שהחיך מתאוה לו ככלב וחמור אלא יאכל דברים המועילים וטובים לבריאת הגוף ויש אנשי מעשה שקודם אכילה אומרים הנני רוצה לאכול ולשתות כדי שאהיה בריא וחזק לעבודת הבורא יתברך שמו |
To subscribe click here. To unsubscribe click here.