Audio by Ushy Fried

30:6 Rabbi Yirmiyah bar Abba said:1 There are four groups (of people) that will never behold the Divine Presence: the jesters, the flatterers, the liars, and the slanderers. ''The jesters'', as it is written:2 ''He has removed His hand from the jesters.'' (Rashi interprets the verse to mean that G-d has withdrawn His hand from being together with the jesters.) ''The flatterers'', as it is written:3 ''A flatterer shall not come before Him.'' ''The liars'', as it is written:4 ''One who tells lies shall not remain in My sight.'' ''The slanderers'', as it is written:5 ''For You are not a G-d who has pleasure in wickedness, evil shall not dwell with You'' . (Rashi explains that ''evil shall not dwell with You...'' refers to the slanderers, as that Psalm continues:6 ''There is no propriety in their mouths...'') i.e. You, G-d, are righteous; evil shall not be present in Your dwelling. Our sages, of blessed memory, said:7 All jesting is prohibited, except jests made at the expense of idol worship (which is permitted), as it is written: ''And it came to pass at noon, that Elijah mocked them, ...''

1) Sotah 42a. 2) Hoshea 7:5. 3) Job 13:16. 4) Psalms 101:7. 5) Psalms 5:5. 6) Verse 10. 7) Sanhdrin 63b. 8) I Kings 18:27.

אמר ר' ירמיה בר אבא ארבעה כתות אין מקבלות פני שכינה כת לצים כת חנפים כת שקרים וכת מספרי לשון הרע כת לצים דכתיב משך ידו את לוצצים פירש רש''י משך ידו הקדוש ברוך הוא מהיות את לוצצים כת חנפים דכתיב כי לא לפניו חנף יבא כת שקרים דכתיב דובר שקרים לא יכול לנגד עיני כת מספרי לשון הרע דכתיב כי לא אל חפץ רשע אתה לא יגורך רע פירש רש''י לא יגורך רע לא יגור עמך רע וגבי מספרי לשון הרע כתיב דכתיב בהאי פרשתא כי אין בפיהו נכונה וגו' צדיק אתה ה' לא יגור במגורך רע ואמרו רבותינו זכרונם לברכה כל ליצנותא אסירא בר מליצנותא דעבודת אלילים דכתיב ויהי בצהרים ויהתל בהם אליהו וגו
30:7 One who takes revenge against a friend transgresses a negative commandment, as stated:1 ''Do not take revenge.'' What is taking revenge? One asks from a friend ''lend me your hatchet'' and he replies ''I'm not lending you it, just as you did not lend it to me, when I asked for it from you.'' This is taking revenge and violates a negative commandment. Rather, when he is asked for it, he should give it (to him) with a full heart, and not do to him as was done to himself. Thus, it is fitting for a person to bypass any emotional upset about matters of this world, for with men of understanding everything (they realize) are fleeting vanities which are not worthy to seek revenge for. So said King David, may he be in peace:2 ''Have I requited those who have done evil to Me? Behold, I have rescued those who hated Me without cause''. (The prohibitions against swearing are covered in Ch. 6:3).

1) Leviticus 19:18. 2) Psalms 7:5.

הנוקם מחברו עובר בלא תעשה שנאמר לא תקום וכיצד היא הנקימה אמר לחברו השאיליני קרדומך אמר לו איני משאילך כמו שאתה לא השאלתני כאשר שאלתי ממך הרי זה נוקם ועובר בלאו אלא כשיבא לו לשאול יתן בלב שלם ולא יגמול לו כאשר גמלו אלא ראוי לו לאדם להיות מעביר על מדותיו על כל דברי העולם שאצל המבינים הכל דברי הבל והבאי ואינן כדאי לנקום עליהם וכן אמר דוד המלך עליו השלום אם גמלתי שולמי רע ואחלצה וגו איסור קללה כתבנו בסימן ו' סעיף ג

30:8 If you want to revenge yourself on your enemy, increase your positive qualities and follow righteous paths. In this manner, you will retaliate against your foe, for he will feel bad because of your qualities and mourn when hearing about your good reputation. However if you perform shameful deeds, your foe will rejoice in your disgrace and dishonor and so he will have revenge against you. אם תרצה להנקם מאויביך תוסיף מעלות טובות ותלך בדרכי ישרים ובזה ממילא תנקם משונאיך כי הוא יצטער על מדותיך ויתאבל בשמעו שמך הטוב אבל אם תעשה מעשים מכורעים אז ישמח שונאך על קלונך וחרפתך והנה הוא מתנקם בך

To subscribe click here. To unsubscribe click here.