Audio by Ushy Fried

30:3 To what extent (will one's remarks) be slander? 1One person asked his friend: ''Where can I find fire?'' and the latter replied ''Where is fire? In so and so's house there is an abundance of meat and fish, and they are always cooking there.''2

1) The text gives an example. 2) The question is answered, but as well it is implied that these people are well off and are gluttons.

עד היכן לשון הרע שאל אחד לחברו אנה אמצא אש ואמר לו היכן נמצא אש בבית פלוני שיש לו הרבה בשר ודגים ומבשלים שם תמיד
30:4 There are certain matters which are considered ''shades of slander'' ; for example, someone says: ''Do not talk about so and so; I do not want to say what happened.'' and other similar statements. Similarly, when one speaks favorably about a friend in the presence of his enemies this is also considered ''shades of slander'' , for this will surely prompt them to speak disparagingly about him. On this topic, (King) Solomon, the blessed, said:1 ''(One who greets) his colleague in a loud voice, early in the morning, this is considered as if he curses him,'' for his positive act will bring evil on him In the same category is one who relates slander in a frivolous and jestful manner, as if he were not speaking with hatred. This was also mentioned by Solomon in his wisdom:2 ''As a madman who throws firebrands, arrows, and death is one who cheats his colleague and says: 'I am only joking.' '' It also includes one who says slander slyly, pretending to be innocently telling a story without knowing that it is slanderous. When he is reproved, (he excuses himself by) saying: ''I did not know that this was slanderous or that so and so was involved.''

1) Proverbs 27:14. 2) Proverbs 26:18,19.

ויש דברים שהם אבק לשון הרע כיצד אמר שתקו מפלוני איני רוצה להודיע מה אירע ומה היה וכיוצא בדברים אלו וכן המספר בטובות חברו בפני שונאיו הרי זה אבק לשון הרע שזה גורם להם שיספרו בגנותו ועל זה הענין אמר שלמה מברך רעהו בקול גדול בבקר השכם קללה תחשב לו שמתוך טובתו בא לידי רעתו וכן המספר לשון הרע דרך שחוק ודרך קלות ראש כמו שאינו מדבר בשנאה הוא ששלמה אמר בחכמתו כמתלהלה היורה זיקים חצים ומות כן איש רמה את רעהו ואמר משחק אני וכן המספר לשון הרע ברמאות שעושה עצמו כאלו מספר רק לפי תומו ואינו יודע שזהו לשון הרע וכשגוערין בו אומר איני יודע שזהו לשון הרע או שאלו מעשיו של פלוני

30:5 It is the same (regarding slander) between one who make deprecatory remarks in the presence of his friend or behind his back, and one who relates matters, which will cause, when passed from one person to another, harm to a friend's person or his property. Even if they will merely annoy him or frighten him, such remarks are considered as slander. If a matter had already been said in the presence of three people, one may assume that it has already become publicized. Thus, if one of the three later relates the matter a second time, it is not considered slander, provided his intention was not to spread the matter further and publicize it. What precautions can a person take so that one will not be prone to slander? If he is a Torah Sage, he should occupy himself with (studying) Torah. If one is unlearned, one should practice humility. אחד המספר לשון הרע בפני חברו או שלא בפניו והמספר דברים שגורמים אם נשמעו איש מפי איש להזיק חברו בגופו או בממונו ואפילו להצר לו או להפחידו הרי זה לשון הרע ואם כבר נאמרו הדברים בפני שלשה מסתמא כבר נתפרסם הדבר ואם סיפר הדבר אחד מן השלשה פעם אחרת אין בו משום לשון הרע והוא שלא יתכוין להעביר הקול ולגלותו יותר מה תקנתו של אדם שלא יבא לידי לשון הרע אם תלמיד חכם הוא יעסוק בתורה ואם עם הארץ הוא ישפיל דעתו

To subscribe click here. To unsubscribe click here.