Audio by Ushy Fried

29:6 A person should never be given over to frivolity and jest; nor to sadness and melancholy. Rather, he should be happy. So (our sages) of blessed memory, said:1 ''Frivolity and lightheadedness accustom a person to lewdness.'' Also a person should not be greedy, overanxious about money, or sad and idle. Rather, he should have a pleasant disposition, minimizing his business activity in order to study Torah. The little which is granted him should make him happy, as said our sages, of blessed memory:2 ''Envy, lust, and desire for honor drive a person out of this world.'' A person should separate himself from them. 3

1) Avot 3:17. 2) Avot 4:28. 3) See ibid., Ch. 2.

לא יהא אדם בעל שחוק ומהתלות ולא עצב ואונן אלא שמח כך אמרו זכרונם לברכה שחוק וקלות ראש מרגילין את האדם לערוה וכן לא יהא בעל נפש רחבה נבהל להון ולא עצב ובטל ממלאכה אלא בעל עין טובה ממעט בעסק ועוסק בתורה ואותו המעט שהוא חלקו ישמח בו כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה הקנאה והתאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם וצריך האדם להתרחק מהן
29:7 Perhaps, a person would say: ''Since envy, lust, the desire for honor and the like are an evil path and 'drive a person out of the world,' I will separate myself from them to a great extent and go to the other extreme - i.e., I will not eat meat, nor drink wine, nor marry a woman, and not live in a pleasant home, nor wear attractive clothing. Rather, I will wear sackcloth...'' - This is also an improper path and is forbidden to be followed. A person who follows such a path is called a sinner, for it is written of a Nazarite:1 ''And it will atone for him, for having sinned against his soul...'' and said our sages, of blessed memory:2 ''Behold, if a Nazarite who did not separate himself except from wine, requires atonement, one who abstains from everything, how much more so.'' Accordingly, have commanded our Sages, of blessed memory, that a person should not refrain from (indulging) anything except those things which the Torah has forbidden to us, and not to forbid to himself, through oaths and vows, any permitted things. so said (rhetorically, our sages) of blessed memory:3 ''Is it not enough for you what the Torah has forbidden? Why have you forbidden to yourself the permitted things?'' And forbade our Sages, of blessed memory, a person to afflict himself with fasts above those that are customary. Concerning all these matters and the like, said King Solomon, may he be in peace:4 ''Do not be overly righteous, nor too wise. Why should you destroy yourself?" and he (also) said:5 ''Balance your foot's path and firmly establish all your paths.''6

1) Numbers 6:11 2) Ta'anit 11a. 3) Jer. Talmud, Nedorim 9. 4) Ecclesiastes 7:16. 5) Proverbs 4:26. 6) See ibid., Ch. 3.

שמא יאמר האדם הואיל והקנאה והתאוה והכבוד וכיוצא בהם דרך רעה הן שמוציאין את האדם מן העולם אפרוש מהן ביותר ואתרחק לצד האחרון עד שלא יאכל בשר ולא ישתה יין ולא ישא אשה ולא ישב בדירה נאה ולא ילבוש מלבוש נאה אלא ילבש שק וכדומה גם זה דרך רעה היא ואסור הוא לילך בה המהלך בדרך זו נקרא חוטא שהרי כתיב בנזיר וכפר עליו מאשר חטא על הנפש ואמרו רבותינו זכרונם לברכה ומה אם נזיר שלא פירש את עצמו אלא מן היין צריך כפרה המונע את עצמו מכל דבר ודבר על אחת כמה וכמה לפיכך צוו רבותינו זכרונם לברכה שלא ימנע האדם אלא מן הדברים שהתורה אסרה לנו ולא יאסור על עצמו בנדרים ובשבועות דברים המותרים כך אמרו זכרונם לברכה לא דייך מה שאסרה תורה אלא שאתה אוסר עליך דברים המותרים ואסרו רבותינו זכרונם לברכה לסגף את עצמו בתענית יותר מן הראוי ועל כל הדברים האלו וכיוצא בהן אמר שלמה המלך עליו השלום אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר למה תשומם ואמר פלס מעגל רגלך וכל דרכיך יכונו

29:8 We have already quoted1 the statement of Yehudah ben Tema: ''Be bold as a Leopard...,'' which (teaches us) not to be embarrassed before people who mock those who serve the Creator, blessed be His name. However, in any case, one should not reply to them with scorn, so that we don't acquire a tendency towards insolence even in matters unrelated to His service, blessed be His name.

1) Ch. 1:3.

כבר כתבנו מאמר יהודה בן תימא הוי עז כנמר כו' שלא יתבייש מפני בני אדם המלעיגים עליו בעבודת הבורא יתברך שמו אבל מכל מקום לא יענה אותם דברי עזות שלא יקנה קנין בנפשו להיות עז פנים אפילו שלא במקום עבודתו יתברך שמו

To subscribe click here. To unsubscribe click here.