Audio by Ushy Fried

2:9 For what things does one need to wash one's hands in water. On awakening from sleep, on leaving the lavatory or bath, (1 )after clipping one's nails, after cutting one's hair, after removing (with bare hands) one's shoes, after having sexual intercourse, (2) after touching an insect (3) or searching (for lice) one's clothes, even if he did not touch the lice, after combing one's head, after touching one's body in any places which are (generally) covered, on leaving a cemetery, after walking in a funeral procession or leaving a house where a corpse lay, and after blood-letting.

(1) lit., the bath-house. Originally very few people had a proper bathroom at home, instead they went to a public bath-house. (2) lit., using one's bed, a Rabbinic euphemism. (3) lit., louse

 אלו דברים צריכין נטילת ידים במים הקם מן המטה והיוצא מבית הכסא ומבית המרחץ והנוטל צפרניו והמגלח שערותיו והחולץ מנעליו והמשמש מטתו והנוגע בכנה והמפלה את בגדיו אפילו לא נגע בכנה והחופף ראשו והנוגע בגופו במקומות המכוסים והיוצא מבית הקברות והמלוה את המת או שנכנס באהל המת והמקיז דם
3:1 It is written: (1) ''And to walk humbly with thy G-d.'' Therefore every man needs to be modest in all his ways. When putting on or removing his shirt or any other undergarment, he should be very careful not to expose his body. Rather he should put it on or remove it while still lying covered in bed. He should not (to himself) say: ''Now, I am (alone) in my inner chamber and in the dark, who can see me?'' For the Holy One, blessed be He, fills the whole world with His glory, and darkness is as light before Him, blessed be His name; and modesty and (a sense of) shame bring a person to a state of humility before Him, blessed be His name.

(1) Micah 6:8

כתיב והצנע לכת עם אלהיך לפיכך צריך האדם להיות צנוע בכל אורחותיו ולכן כשלובש או פושט את חלוקו או שאר בגד שעל בשרו ידקדק מאוד שלא לגלות את גופו אלא ילבישו ויפשיטו כשהוא שוכב על משכבו מכוסה ואל יאמר הנני בחדרי חדרים ובחשיכה מי רואני כי הקדוש ברוך הוא מלא כל הארץ כבודו וכחשיכה כאורה לפניו יתברך שמו והצניעות והבושת מביאין את האדם לידי הכנעה לפניו יתברך שמו

3:2 One should not follow the customs of the idolaters or be like them neither in (their) clothes, and not in (their) hair (styles), or the like; as it is said: (1) ''And ye shall not walk in the customs of the idolaters;'' and it is (again) said: (2) ''Neither shall ye walk in their statutes;'' and it is (again) said: (3) ''Take heed to thyself that thou be not ensnared to follow them.'' We must not wear the kind of garment worn by them for ostentation, which is a garment worn by princes. For example; In the Talmud it is stated (4) that a Jew is not allowed to copy them even in regard to shoe laces; if they tie them in one way and Jews in another way, or if it is their custom to have red shoe laces and Jews have black ones because the color of black is indicative of humility and modesty, an Jew is not allowed to change. (5) From this, every man can learn, depending upon the place and time that garments (the kind worn by the heathens) that are made to reveal pride and immodesty; a Jew should not do the same. Rather his garments should be made such as to show humility and modesty. It is thus told in the Sifri: (6) ''You shall not say: 'Because they walk about (dressed) in purple, I, too, will walk about (dressed) in purple; because they walk about helmeted, ((carrying) weapons) I, too, will walk about helmeted.' For, these are the ways of the proud and the haughty, but not the lot of (Israel) Jacob. Their mode of life is to be modest and humble and not to look up to the proud.'' Also everything that they do, of their customs or laws, even if one suspects that there is even the slightest idolatrous intent, a Jew should not imitate them. And so one should not cut his hair nor let the hair on his head grow as they do, but he should differ from them in his dress, his manner of speech, and the rest of his actions, just as he differs from them in his knowledge and his opinions. And so it is said: (7) ''I have set you apart from the peoples.''

(1) Leviticus 20:23 (2) Leviticus 18:3 (3) Deuteronomy 12.30 (4) Sanhedrin 74a (5) Either the knot or the color in order to imitate them. (6) Deuteronomy 12:30 (7) Leviticus 20:26

אין הולכין בחוקות עובדי כוכבים ולא מתדמין להם לא במלבוש ולא בשיער וכיוצא בהן שנאמר ולא תלכו בחוקות העובדי כוכבים ונאמר בחוקותיהם לא תלכו ונאמר השמר לך פן תנקש אחריהם לא ילבוש מלבוש המיוחד להם לשום גאות והוא מלבוש שרים ולדוגמא הא דאמרינן בגמרא דאסור לישראל להתדמות להם אפילו ברצועות המנעל שאם היה דרכם לקשור כך ודרך ישראל בענין אחר או שהיה מנהגם להיות להם רצועות אדומות ושל ישראל שחורות משום דצבע שחור מורה על ענות ושפלות וצניעות אסור לישראל לשנות ומזה ילמוד כל אדם לפי מקומו ושעתו שהמלבוש העשוי ליוהרא ופריצות לא יעשה הישראל כן אלא מלבושיו יהיו עשויין בענין המורה על הכנעה וצניעות הכי אמרינן בספרי שלא תאמר הואיל והן יוצאין בארגמן אף אני אצא בארגמן הואיל והן יוצאין בקלוסין כלי זיין אף אני אצא בקלוסין שדברים הללו דברי שחץ וגאוה הם ולא כאלה חלק יעקב אלא דרכם להיות צנועים וענוים ולא לפנות אל רהבים וכן כל דבר שנהגו למנהג ולחוק דאיכא למיחש שיש בו שמץ עבודת כוכבים לא יעשה ישראל כן וכן לא יגלח ולא יגדל שערות ראשו כמו הם אלא יהא מובדל מהם במלבושיו ובדיבורו ובשאר מעשיו כמו שהוא מובדל מהם במדעו ובדעותיו וכן הוא אומר ואבדיל אתכם מן העמים
 

To subscribe click here.

To unsubscribe, click here.