Audio by Ushy Fried

29:18 When a friend has wronged a person and the latter does not desire to rebuke him or speak to him at all, but rather to forgive him in his heart, without bearing a grudge or rebuking him - this is a trait of the pious. The Torah only mentioned (rebuke) lest a person bear a grudge. מי שחטא חברו כנגדו ולא רצה להוכיחו ולא לדבר לו כלום ומחל לו בלבו ולא שטמו ולא הוכיחו הרי זה מדת חסידות לא הקפידה התורה אלא על המשטמה
29:19 A person must take great care with (regard to) orphans and widows, to speak to them only gently, to treat them with honor and not to cause them pain, even by (just) words, for their souls are very downcast and their spirits low. This applies even if they are wealthy. Even with the widow of a king or his orphans, we are warned about them (not to mistreat them) as it is said:1 ''Do not vex any widow or orphan.'' He has established a covenant with them, who spoke and thus brought the world into being: Whenever they call out because of a wrong done to them, they will be answered, as (the Torah) continues:2 ''if he cries out to Me, I will surely hear his call.'' The above applies when one vexes them for one's own benefit. However, if a teacher reprimands them in order to teach them Torah, or a profession, or in order to direct them towards proper behavior, then this is allowed. Nevertheless, (even in these cases), one should direct them gently and with great mercy, for it states:3 ''G-d will plead their cause.'' The same whether orphaned from his father or orphaned from his mother. Until when are they considered orphans in this regard? Until they are able to tend to all their needs by themselves, like all other adults.

1) Exodus 22:21. 2) ibid. 22. 3) Proverbs 22:23.

חייב אדם להזהר ביתומים ואלמנות שלא ידבר אליהם אלא רכות וינהג בהם מנהג כבוד ולא יכאיבם אפילו בדברים מפני שנפשן שפלה מאד ורוחן נמוכה אף על פי שהן בעלי ממון אפילו אלמנותו של מלך ויתומיו מוזהרים אנו עליהם שנאמר כל אלמנה ויתום לא תענון ברית כרת להם מי שאמר והיה העולם שכל זמן שהן צועקין מחמת החמס שנעשה להם הם נענים שנאמר כי אם צעוק יצעק אלי שמוע אשמע צעקתו במה דברים אמורים שעינה אותן לצורך עצמו אבל עינה אותם הרב כדי ללמדן תורת או אומנות או להוליכן בדרך ישרה הרי זה מותר ומכל מקום ישגיח לנהלם בנחת וברחמים גדולים שנאמר כי ה' יריב ריבם אחד יתום מאב ואחד יתום מאם ועד אימתי נקראים יתומים לענין זה עד שיהיו יכולים לעשות כל צרכים בעצמם כשאר כל הגדולים

29:20 A person should be careful not to do anything that will make him suspect of having committed a sin (even though he has not committed it). Thus, it is related1 that the priest who takes (to buy sacrifices) money from the Temple treasury would not enter wearing a garment in which anything could be hidden, for a person must satisfy his obligations toward humanity as well as those owed G-d, blessed be He, as it is stated:2 ''and you shall be guiltless before G-d and before Israel.'' Similarly, it is stated:3 ''You shall find grace and favor in the eyes of G-d and of men.''

1) Shekalim 3b. 2) Numbers 32:22. 3) Proverbs 3:4.

צריך האדם ליזהר שלא לעשות איזה דבר שיכולין לחשוד אותו שעשה דבר עבירה אף על פי שאינו עושה כדמצינו שהכהן התורם את הלשכה לא היה נכנס בבגד העשוי בענין שיכולין להטמין בו איזה דבר לפי שצריך האדם לצאת ידי הבריות כדרך שהוא צריך לצאת ידי המקום ברוך הוא שנאמר והייתם נקיים מה' ומישראל ואומר ומצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם

To subscribe click here. To unsubscribe click here.