Audio by Ushy Fried

29:12 It is a mitzvah on every individual to love each and every Jew as one loves one's own body, as it is said:1 ''Love your colleague as yourself.'' Therefore, one should speak favorably of him and care for his property (and honor) as one cares for his own property, and wants for his own honor. One who seeks to glorify himself through his friend's dishonor; even though his friend is not present and no shame will reach him; and nothing (was said explicitly) to discredit him, but rather, one merely compared his own good deeds and wisdom, against the deeds of his friend or his wisdom, in a manner that will cause all to consider that he is honorable and his friend shameful; will not receive a share in the world to come unless he fully repents.

1) Leviticus 19:18.

מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו שנאמר ואהבת לרעך כמוך לפיכך צריך לספר בשבחו ולחוס על ממונו כמו שהוא חס על ממון שלו ורוצה בכבוד עצמו והמתכבד בקלון חברו אף על פי שאין חברו עומד שם ולא הגיע לו בושת ולא ביישו אלא ערך מעשיו הטובים וחכמתו למול מעשה חברו או חכמתו כדי שיראה מכללו שהוא מכובד וחברו בזוי אין לו חלק לעולם הבא עד שישוב בתשובה שלימה
29:13 Any one who hates a fellow Jew in his heart violates a negative command, as it states:1 ''Do not hate your brother in your heart.'' If one is wronged by someone, one should not despise him, but should remain silent. As it is said, (even) among the wicked:2 ''Avshalom did not speak (at all) to Amnon, neither good nor bad, for Avshalom hated Amnon.'' Rather, it is a mitzvah for him to confront (the person) and ask him: ''Why did you do to me such and such?'' ''Why did you wrong me in this way?'' as it says:3 ''You shall surely rebuke your friend.'' If the latter repents and asks one to forgive him, one should forgive him and not be cruel, as it is said:4 ''And Abraham prayed to G-d ... (healed Avimelech).'' In the Avot d'Rabbi Natan (relates): (end of Ch. 16) What is meant by ''hatred of the creations?'' To teach that a person should not say: ''I will love the wise and hate the students, love the students and hate the unlearned.'' Rather, one should love them all and hate the nonbelievers, those who entice others to worship false gods, and also the informers. Similarly, (King) David proclaimed:5 ''Those who hate You, G-d, I will hate, and with those who rise against You will I take issue. I hate them with the most utter hatred. They have become my foes.''6 For is it not said: ''Love your neighbour as yourself, I am G-d.'' What is the reason (one should love a neighbour)? because I have created him. Hence, if he follows the practices of your people, you should love him. If he does not, you need not love him.

1) Leviticus 19:17. 2) II Samuel 13:22. 3) Leviticus 19:17. 4) Gen. 20:17. 5) Psalms 139:21,22. 6) Even in such a situation, our hatred should not be directed against the persons themselves, but against their sins (Tanya, Ch. 32).

כל השונא אחד מישראל בלבו עובר בלא תעשה שנאמר לא תשנא את אחיך בלבבך ואם חטא איש כנגדו לא ישטמנו וישתוק כמו שנאמר ברשעים ולא דבר אבשלום עם אמנון מרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון אלא מצוה עליו להודיע ולומר למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר זה שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך ואם חזר ובקש ממנו למחול לו צריך למחול לו ולא יהא אכזרי שנאמר ויתפל אברהם אל האלהים באבות דרבי נתן סוף פרק ט''ז ושנאת הבריות כיצד מלמד שלא יכוין אדם לומר אהוב את החכמים ושנא את התלמידים אהוב את התלמידים ושנא את עמי הארץ אלא אהוב את כולם ושנא את האפיקורסים והמסיתים והמדיחים וכן המסורות וכן דוד אמר משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי הלא הוא אומר ואהבת לרעך כמוך אני ה' מה טעם כי אני בראתיו ואם עושה מעשה עמך אתה אוהבו ואם לאו אי אתה אוהבו

29:14 It is forbidden for a person to pray for Divine retribution against a friend who has wronged him. This applies only when the issue cannot be settled in an earthly court. Whoever calls out against a friend will be punished first himself. Some say that even when the issue cannot be settled by an earthly court, it is forbidden to pray for (Divine) retribution unless one warns him (the person) first. אסור לאדם לבקש דין מן השמים על חברו שעשה לו רעה ודוקא בדאית ליה דיינא בארעא וכל הצועק על חברו הוא נענש תחלה ויש אומרים דאפילו לית ליה דיינא בארעא אסור לצעוק עליו אלא אם כן הודיעו תחלה

To subscribe click here. To unsubscribe click here.