28:13 It is forbidden to write a verse (from the Bible) without a ruled line. 1
Some opinions forbid writing secular matters using the Ashuri script, with which
Torah scrolls are written.
1) A sharp tool is used to indent a line into the parchment and this acts a guide for the position of the letters. |
אסור לכתוב פסוק בלי שרשוט יש אומרים דאסור לכתוב דברי חול בכתב אשורית שכותבין בו התורה |
29:1 People are divided by their opinions. (meaning by their nature).
Some are irritable and always angry. Others are stable in temperament
and never become angry, or if he (is provoked into becoming) angry, it
is only one time in many years. Some people are very proud, while others
are very humble. Some are controlled by desire and will never be
satisfied in their search for pleasure. Others have very pure hearts and
will not desire even the smallest things (the basic necessities) that
the body needs. Some are greedy and will not be satisfied with all the
money in the world, as it is stated:1 ''One who loves money will never
be satisfied with money.'' Others seek little. A small amount, is enough
for them, less than they really required, and they will not pursue to
get enough for their needs. There are miserly people who starve
themselves and are tightfisted; whatever they (spend for) what they eat
is done begrudgingly. Others spend their money lavishly. The same
applies with regard to other traits. There are those who are
lighthearted and those who are melancholy; hardhearted and easygoing,
cruel and merciful, timid and courageous, and the like.
1) Ecclesiastes 5:9. |
האנשים חלוקים הם בדעותיהם פירוש בטבעיהם יש אדם שהוא בעל חמה כועס תמיד ויש שדעתו מיושבת עליו ואינו כועס כלל או שהוא כועס פעם אחת בהרבה שנים יש אדם שהוא גבה לב ביותר ויש שהוא שפל רוח ביותר יש שהוא בעל תאוה לא תשבע נפשו מהלוך בתאוה ויש שהוא לב טהור מאד ולא יתאוה אפילו לדברים מעטים שהגוף צריך להם יש בעל נפש רחבה שלא תשבע נפשו מכל ממון שבעולם כענין שנאמר אוהב כסף לא ישבע כסף ויש מקצר נפשו ודי לו אפילו דבר מועט שלא יספיק לו ולא ירדוף להשיג די צרכו יש שהוא מסגף עצמו ברעב וקובץ על ידו ומה שהוא אוכל משלו אוכל בצער ויש שהוא מפזר כל ממונו וכן בכל המדות והדעות כגון מהולל ואונן כילי ושוע אכזרי ורחמן רך לבב ואמיץ לבב וכיוצא בהן |
29:2 The good and proper path which a person should train himself to
follow is the middle way. He should not desire (anything) except those
things which his body needs and can not exist without, as as it is
said:1 ''The righteous eat to satisfy their soul.'' Similarly, he should
not be involved in his business except (what is necessary) to provide
for his immediate necessities as as it is said:2 ''The little a
righteous man possesses is good.'' He should not be either overly
tightfisted or overly generous. Rather, he should give charity according
to his means, and lend an appropriate amount to those who need. He
should not be overly joyous or lighthearted, nor sad and melancholy.
Rather, he should always be happy, gentle, and friendly. The same
applies with regard to other traits. A person who follows the middle
path is considered wise.3
1) Proverbs 13:25. 2) Psalms 37:16. 3) This and the previous law are a summary of the first chapter of the Rambam's Hilchot De'ot. |
הדרך הטוב והישר הוא שירגיל האדם את עצמו ללכת בדרך אמצעי לא יתאוה אלא לדברים שהגוף צריך להן ואי אפשר לחיות זולתן כענין שנאמר צדיק אוכל לשובע נפשו וכן לא יהא עמל בעסקיו אלא להשיג דבר שצריך לו לחיי שעה כענין שנאמר טוב מעט לצדיק ולא יקפוץ ידיו ביותר וגם לא יפזר ממונו אלא יתן צדקה כפי מסת ידו ומלוה כראוי למי שצריך ולא יהא מהולל ושוחק ולא עצב ואונן אלא שמח כל ימיו בנחת בסבר פנים יפות וכן בשאר רוב המדות מי שהולך בדרך האמצעי נקרא חכם |
To subscribee click here. To unsubscribe click here.