Audio by Ushy Fried

28:1 It is a positive command on every Jewish man to write a Torah scroll for himself, as it is said:1 ''Now, write for yourselves this song.'' Our sages, of blessed memory, received this (verse's) interpretation as: Write the entire Torah which contains this song.2 Even if one inherits a Torah scroll from one's father, it is a mitzvah to write one himself. One who hires a scribe to write a Torah scroll for him, or who buys (a scroll) which contains errors and corrects it, is considered as if he wrote it.3 It is forbidden to sell a Torah scroll. However, in a time of great need, one should consult a Rabbinic Sage.

1) Deuteronomy 31:19. 2) From parshat Ha'azinu. 3) A person who cannot write a Torah scroll himself or afford to pay a scribe to do so may fulfill the mitzvah of writing a Torah scroll by purchasing letters in a scroll written through the contributions of many individuals.

מצוה עשה על כל איש מישראל לכתוב לו ספר תורה שנאמר ועתה כתבו לכם את השירה הזאת וקבלו חכמינו זכרונם לברכה פירושו לכתוב את כל התורה שיש בה השירה ואפילו ירש ספר תורה מאביו מצוה לכתוב משלו שכר לו סופר לכתוב לו ספר תורה או שקנאו והיה בו טעות והגיהו הרי זה כאלו כתבו ואסור למכור ספר תורה אך בשעת דחק גדול יעשה שאלת חכם
28:2 Similarly, it is a mitzvah for a person to purchase the other sacred texts which are used to study - e.g., Bible text, the mishna, gemara, and the works of the halachic authorities - so that he may study from them himself and also lend them to others. A person who cannot afford to buy a Torah scroll and also other texts for study, then the texts he needs for study should have priority. Said1 our Sages of blessed memory: ''His righteousness endures forever'' this (refers to a person) who writes and also one who purchases (sacred) texts and lends them to others. 1) Ketuvot 50a about Psalms 112:3.

וכן מצוה על כל איש לקנות שאר ספרי קודש שלומדים מתוכן כגון מקרא משנה גמרא ופוסקים שילמוד מתוכן וגם ישאילן לאחרים ומי שאין ידו משגת לקנות לו ספר תורה וגם שאר ספרי לימוד אזי הספרים שהן לצורך לימוד הן קודמין אמרו רבותינו זכרונם לברכה וצדקתו עומדת לעד זה הכותב והוא הדין הקונה ספרים ומשאילן לאחרים

28:3 A person must treat a Torah scroll with great honor. It is a mitzvah to designate a special place for it and show respect for that place and beautify it. One should not spit in front of a Torah scroll or hold a Torah without its mantle. A person who sees a Torah scroll being carried must stand before it until the Torah scroll is returned to its place or until he doesn't see it anymore. In the synagogue, when one removes or returns (to the ark) the Torah, it is a mitzvah for everyone whom the Torah passes by to accompany it to its place. Similarly, the one who lifts it up and the one who rolls it closed should accompany it. חייב אדם לנהוג כבוד גדול בספר תורה ומצוה ליחד לו מקום ולכבד את המקום ההוא ולהדרו ביותר ולא ירוק כנגד הספר תורה ולא יאחוז ספר תורה בלא מטפחת הרואה את הנושא ספר תורה צריך לעמוד לפניו עד שיכניס את הספר תורה למקומו או עד שאינו רואהו עוד ובבית הכנסת בשעה שמוציאין ומכניסין את הספר תורה מצוה לכל מי שעוברת לפניו ללותה עד מקומה וכן המגביה והגולל ילכו ללותה

To subscribe click here. To unsubscribe click here.