Audio by Ushy Fried

26:7 When there are two mourners with equal (privileges), lots should be cast between them. The one who wins the lot says (Kaddish in) the evening service. And the second one gets because of this one Kaddish in the morning service, without a lottery, and for the third Kaddish lots should be cast. Similarly, if there are present many (mourners), again lots are cast. Whoever won once is excluded from the future draws until all have said.1

1) At least one Kaddish.

אם יש שני אבלים שוים יטילו גורל ביניהם ומי שעלה לו הגורל לומר ערבית ויש לשני כנגד זה קדיש אחד שחרית בלא גורל ועל הקדיש הג' יטילו גורל וכן אם ישנם הרבה גם כן מטילין גורל ומי שעלה לו הגורל לא יבא עוד בתוך הגורל עד שיאמרו כולם
26:8 The resident (mourner) has precedence over a guest1 (if the latter has passed the seven (days)). Yahrzeit of a resident (which coincides with) the yahrzeit of a guest, the guest does not get anything. A thirty (day) resident or a resident in the year and a guest yahrzeit, the guest is entitled to one Kaddish. If there is a resident yahrzeit or a thirty (day) resident and a yahrzeit guest, there is also for the guest one Kaddish. The yahrzeit resident cannot tell him (the guest), ''I'm first'',2 for (the guest) can say: ''No, I am not taking the privilege from you, but from the thirty (day) person.'' The yahrzeit resident (then) says the first Kaddish, the guest yahrzeit the second Kaddish and the thirty (day) person the third Kaddish.

1) A ''resident'' refers to one who lives in this community and a ''guest'' is one who is visiting from outside. Nowadays, when we have more than one synagogue in a community, the ''resident'' has come to mean a member of a particular synagogue. There are even distinctions between a member, one who is not a member but prays regularly in this synagogue and one who is visiting, also whether the visitor is a relative of a member or not. 2) ''My rights supersede yours''.

התושב קודם לאורח אם אינו תוך שבעה יאהרצייט תושב ויאהרצייט אורח אין להאורח כלום בן שלשים תושב או תוך השנה תושב ויאהרצייט אורח יש להאורח קדיש אחד ואם יש יאהרצייט תושב ובן שלשים תושב ויאהרצייט אורח יש גם כן להאורח קדיש אחד ואינו יכול היאהרצייט התושב לומר לו אני קודם כי יאמר לאו מדידך שקילנא אלא מבן שלשים ויאמר היאהרצייט תושב קדיש ראשון ויאהרצייט אורח קדיש ב ובן שלשים קדיש ג

26:9 A thirty (day) guest and a resident within the year (of mourning) are considered equal. אורח בן שלשים ותושב תוך השנה שוים

To subscribe click here. To unsubscribe click here.