Audio by Ushy Fried

2:6 It is best to perform the morning hand washing with a vessel, water and human effort, like washing the hands before meals. (See Ch. 40). But in case of emergency, when one's (hands are not cleaned) properly, and one wants to pray, one may wash his hands in any vessel, and any source of water, and without human effort*, and one can bless: ''concerning the washing of the hands''. If there is a river before him, it is best to dip one's hand in it three times, or even in snow. However, if one has no water at all, one may wipe one's hands with some material, and bless: ''Blessed art ... for cleansing (not washing) the hands.'' and this is enough for (the purposes of) prayer. Afterwards, upon finding water and the required vessel, one should wash one's hands properly but not bless again.

* And with less than a Revi'is

טוב להקפיד בנטילת ידים שחרית בכלי ובמים ובכח גברא כמו בנטילת ידים לסעודה לקמן סימן מ' אך בשעת הדחק שאין לו כראוי והוא רוצה להתפלל יכול ליטול ידיו מתוך כל דבר ובכל מיני מים ובלא כח גברא ויכול לברך על נטילת ידים ואם יש לפניו נהר טוב יותר שיטבול בו ידיו שלש פעמים או אפילו בשלג אבל אם אין לו מים כלל יקנח ידיו באיזה דבר ויברך על נקיות ידים ודי לו לתפלה ולכשיזדמן לו אחר כך מים וכלים הראויים יטול ידיו כראוי אבל לא יברך עוד
2:7 It is written: (1) ''Bless the Lord, O my soul; and all that is within me, bless His holy name.'' Since it is a man's duty to bless the Holy Name with all that is in him, he is not allowed to (pray) bless before he has cleaned himself also inside, from excrement and urine. As one gets up in the morning, normally he needs to relieve himself, or at least to urinate, therefore one should not say the blessing over washing the hands at the time of washing, until one has eased one's self, then wash the hands again, and then bless over washing the hands*, and (afterwards) ''who has formed'' and the blessing ''the giver of the law'' and the blessing ''My G-d, the soul...''. (2)

(1) Psalms 103:1 (2) According to the order of the morning prayers.

*And if one does not have to relieve themselves they should make a bracha of Al nitilas Yadaim, Asher Yatzr etc.

כתיב ברכי נפשי את יי וכל קרבי את שם קדשו וכיון שצריך האדם לברך את השם בכל קרביו אסור לברך עד שינקה את הקרבים מצואה ומי רגלים ובקומו בבוקר מסתמא הוא צריך לעשות צרכיו או לכל הפחות להשתין על כן לא יברך ברכת על נטילת ידים בשעת נטילה עד לאחר שינקה את עצמו וירחץ ידיו עוד פעם אחת ואז יברך על נטילת ידים ואשר יצר וברכת התורה וברכת אלהי נשמה וכו'

2:8 If one wakes up and washes his hands, while it is still night, according to these laws, and then stays awake until dawn; or if he falls asleep again while it is yet night; or if he sleeps sixty breaths in the daytime (about one-half hour); or if he is awake the whole night and did not sleep (even) sixty breaths, in all these cases, it is doubtful if one needs hand washing or not. He should therefore, wash his hands alternately three times (as described in paragraph 3), but not bless on them. אם השכים ונטל ידיו בעוד לילה כדינו והיה ער עד אור היום או שהיה ישן אחר כך שנית בעוד לילה וכן הישן ביום שתין נשמין לערך חצי שעה וכן הניעור כל הלילה ולא ישן שיתין נשמין בכל אלו יש ספק אם צריכין נטילת ידים או לא לכן יטול ידיו שלש פעמים בסירוגין כדלעיל סעיף ג' אבל לא יברך עליהם
 

To subscribe click here.

To unsubscribe, click here.