Audio by Ushy Fried

26:22 Though saying Kaddish and prayers are helpful to the departed, in any event, they are not of primary importance. Rather it is essential that the children proceed in the path of righteousness, for by this, they bring merit to their parents. The holy Zohar1 declares: ''A son honors his father,''2 as it is said:3 ''Honor your father and mother.'' This refers to food, drink, and clothes, which he is obligated to provide in their lifetime. When they die, is one free of this obligation? This is not so. After their passing, he is obliged to honor him more, for it is written: ''honor your father...'' If a son follows a disastrous path, he surely disgraces his father and brings him shame. But a son who walks in the path of righteousness and corrects his deeds surely honors his father. He brings honor to him in this world in the eyes of men, and brings honor to him in the world to come before the Holy One, blessed be He. The Holy One, blessed he He, has compassion on him and seats him on a throne of glory .... up to here his (the Zohar's) words. A person should command his children to be strongly (observant) of one mitzvah. Their practice of it will be considered more (important) than (their saying) Kaddish. This is a valuable practice also for someone who does not have sons but only daughters.4

1) On Bechukotai. 2) Malachi 1:6. 3) Exodus 20:12. 4) Who do not say Kaddish.

אף על פי שאמירת הקדיש והתפלות מועילות להאבות מכל מקום אין אלו העיקר אלא העיקר הוא שהבנים ילכו באורח מישור כי בזה הם מזכים האבות הכי איתא בזוהר הקדוש בן יכבד אב כמה דאת אמרת כבד את אביך ואת אמך ואוקיה במיכלא ומשתייא ובכלא האי בחייו דאתחייב ביה בתר דמית אי תימא הא פטור הוא לאו הכי ראף על גבי דמית אתחייב ביקריה יתיר דכתיב כבד את אביך דאי ההוא ברא אזיל באורח תקלא ודאי מבזה לאבוי הוא ודאי עביד ליה קלנא ואי ההוא ברא אזיל באורח מישור ותקין עובדוי ודאי דא אוקיר לאבוי אוקיר ליה בהאי עלמא גבי בני נשא אוקיר ליה בההוא עלמא גבי קודשא בריך הוא וקודשא בריך הוא חייס עליה ואותיב ליה בכורסיא דיקריה ודאי וכו עד כאן לשונו ויש לו לאדם לצוות את בניו להחזיק באיזה מצוה ואם מקיימין נחשב יותר מן הקדיש והוא תקנה טובה גם למי שאין לו בנים אלא בנות
27:1 After prayer, one should establish a fixed time for Torah study. This session needs to be firmly established and not be skipped, even if one thinks (by doing this) to make a great profit. If one needs to do a very pressing matter, one should first learn at least one verse or one law, deal with the pressing matter, and then complete the regular study session. In some pious communities, study groups have been established to study Torah together immediately after prayer, and every G-d fearing person should join in with them.

אחר התפלה יקבע עת ללימוד תורה וצריך שאותו העת יהיה קבוע שלא יעבירנו אף אם סבור להרויח הרבה ואם צריך לעשות איזה דבר נחוץ מאד ילמוד מקודם לכל הפחות פסוק אחד או הלכה אחת ויעשה מה שנחוץ לו ואחר כך ישלים חקו ובקצת קהלות קדושות נתיסדו חברות קדושות ללמוד תורה ברבים מיד לאחר התפלה ויש לכל ירא שמים להתחבר אליהם

27:2 Every Jewish man is obliged to study Torah, whether poor or rich, healthy or suffering from physical hardships, whether young or very old. Even a poor person who begs for his livelihood must fix for himself a time for Torah study during the day and at night, as it is said:1 ''You shall think about it day and night.'' One who does not know at all how to study or it is not possible for him because of many distractions, should provide for others who study. This will be considered as if one studied oneself, as explained2 our sages, of blessed memory, on the verse3 ''Rejoice Zevulun, when you go out, and Yissachar in your tents.'' Yissachar and Zevulun established a partnership, Zevulun would be involved in trade and provide Yissachar with his livelihood, in order for him to be free to study Torah. Therefore, the verse puts Zevulun before Yissacher, since Yissacher's Torah was due to Zevulun. Similarly, we find in the Mishna4 ''Shimon, the brother of Azaryah, said..''. And (the Sages explain) that Shimon was called (also) by his brother, Azaryah's name, since Azaryah was involved in commerce and supported his brother Shimon, who studied Torah. They agreed that Azaryah would share in the merit from Shimon's Torah study. Nevertheless, everyone should make an effort to study it (Torah), even only a little, every day and every night.

1) Joshua 1:8. 2) Bereishit Rabbah 99. 3) Deuteronomy 33:18. 4) Zevachim 1:2.

כל איש ישראל חייב ללמוד תורה בין עני בין עשיר בין שלם בגופו בין בעל יסורין בין בחור בין זקן גדול אפילו עני המחזיר על הפתחים חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה ומי שאינו יודע כלל ללמוד או שאי אפשר לו מחמת רוב הטרדות יספיק לאחרים הלומדים ותחשב לו כאלו לומד בעצמו כמו שדרשו רבותינו זכרונם לברכה בפסוק שמח זבולן בצאתך ויששכר באהליך זבולן ויששכר עשו שותפות זבולן עסק בסחורה והספיק ליששכר פרנסתו שיהיה לו פנאי לעסוק בתורה לפיכך הקדים הפסוק זבולן ליששכר מפני שתורתו של יששכר על ידי זבולן היתה וכן מצינו במשנה שמעון אחי עזריה אומר וכו ונקרא שמעון על שם אחיו עזריה לפי שעזריה עסק בפרקמטיא והיה מספיק צרכי שמעון אחיו שהיה עוסק בתורה והתנו ביניהם שיהא חלק לעזריה בשכר למודו של שמעון ועל כל פנים יתאמץ כל אדם ללמודו אפילו רק מעט בכל יום ובכל לילה

To subscribe click here. To unsubscribe click here.