24:6 When (a letter) is shown to a child, it is not necessary to cover the letters after it. However, the letters before it, it is customary to cover. When a letter has been separated in (two) by a hole - and part of it remains both above the hole and below it - and we are doubtful if there is in the letter above the hole a complete one, one needs to cover the part below the hole. 1 For the child will join it (to the lower part) even though it is not part. Similarly, if the ink has come away from part of a letter, but there remains an impression it needs to be covered so that the child does not join it. 1) While asking the child if this (the upper part) is a whole letter. |
כשמראין לתינוק אין צריכין לכסות לו האותיות שלאחריו אבל האותיות שלפניו נוהגין לכסות ואם נפסק איזה אות בנקב ונשאר מקצתו גם מן הנקב ולמטה ואנו מסופקים אם יש באות עד הנקב כשיעור צריכין לכסות החלק שלמטה מן הנקב כי התינוק יצרפו ובאמת אין לו צירוף וכן אם קפצה הדיו ממקצת אות ונשאר שם איזה רושם צריכין לכסותו שלא יצרפו התינוק |
24:7 When a disqualifying factor is discovered, such that one needs to
take out another Torah scroll;1 If the defect is discovered between two
aliyot, one takes out another Torah scroll and start (again) from the
place where we stopped, and we complete the number of aliyot, and those
who already read from the defective Torah are counted in the number of
aliyot. If (this occurred) on Shabbat, and it's possible to call up in
the second Torah scroll seven people 2 that should be done (in
accordance with the opinions of the great Sages who maintain that those
who read in the disqualified scroll are not counted). This is done since
it is customary to add (on Shabbat) extra aliyot.
1) The following rules apply. 2) With the verses remaining in the parsha. |
כשנמצא פסול שצריכין להוציא ספר תורה אחרת אם נמצא בין גברא לגברא מוציאין ספר תורה אחרת ומתחילין ממקום שפסקו ומשלימין מנין הקרואים והעולין כבר בספר תורה הפסול עולין למנין הקרואים ואם הוא בשבת אם אפשר לקרות בספר תורה השנית ז' קרואים יעשו כן לחוש לדעת הגדולים דסבירא להו דמה שקראו בספר תורה הפסול אינו עולה להם דהא נוהגין בלאו הכי להוסיף הרבה קרואים |
24:8 If a disqualifying factor is found in the middle of the reading, on
this there are different opinions and customs (regarding what to do),
and every community should follow its own customs. In a place where
there is no fixed custom, it appears to me that one should act as
written in the Shulchan Aruch: i.e., one should not bless on an unfit
Torah scroll.1 Rather, (the reading) is stopped immediately, another
Torah scroll is taken out, and one begins (again) from the place where
it was stopped. If (the reading is) stopped in the midst of a verse, it
appears to me, that one starts at the beginning of that verse. The Torah
portion should thus be completed. (It appears to me that one should read
in the kosher Torah scroll a minimum of three verses. If there are not
three verses (left) until the end of the weekly portion, one begins (the
appropriate number of verses) earlier.) The (interrupted aliyah) should
say (after the reading in the second scroll) the final blessing.
However, he should not repeat the first blessing, because we count the
blessing said over the unfit Torah scroll. (It is obvious that if it is
possible to call seven people to the kosher scroll, that should be done
as mentioned in the previous law.) This is (also) the law even if we did
not begin to read at all for this aliyah, if the disqualifying factor
was discovered immediately after the blessing. 2 We also take out
another Torah scroll, and (the reading is begun) without saying another
first blessing. There is no difference between the final reading (in the
portion) and the previous readings, in these laws.3
1) The Ramah recommends saying a final blessing on the first scroll if more than three verses were read from the Torah scroll that was discovered to be unfit. The Mishna Berurah 413:13, 23 suggests following this practice. 2) But before the reading was begun. 3) For errors in the maftir see Ch. 78:8. |
ואם נמצא הפסול באמצע הקריאה בזה יש חילוקי דיעות ומנהגים וכל מקום יחזיק מנהגו ובמקום שאין מנהג קבוע נראה לי דיש לעשות כמו שכתוב בשלחן ערוך שלא לברך על ספר תורה הפסול אלא מפסיקין מיד ומוציאין ספר תורה אחרת ומתחילין ממקום שפסקו ואם הפסיקו באמצע פסוק נראה לי דיתחילו מתחלת הפסוק וגומרין את הפרשה ונראה דיקרא לו בספר תורה הכשר לכל הפחות ג' פסוקים ואם אין עוד ג' פסוקים עד תשלום הסדרה יתחילו למפרע קצת ומברך ברכה אחרונה אבל ברכה ראשונה אינו מברך דעלתה לו הברכה שבירך על הספר תורה הפסול ופשוט דאם יכולין לקרות שבעה קרואים בספר תורה הכשר יעשו כן כמו שכתוב בסעיף שלפני זה והוא הדין אפילו אם לא התחילו לקרות כלל לזה העולה שנמצא הפסול מיד לאחר הברכה גם כן מוציאין ספר תורה אחרת ואינו מברך עוד ברכה ראשונה ואין לחלק בין קריאה האחרונה לשאר קריאה בענין זה |
To subscribe click here. To unsubscribe click here.