24:3 One found two letters are joined: If it appears that they became
joined after (the passage) was written, (the scroll) is acceptable, as
long as there was no change to the form of the letters. However, if it
appears that the letters were joined at the time (the passage was)
written, then there are different rules; for if the letters were joined
before the letter was completed - e.g. a final Nun which was joined at
its midpoint to the left leg of a Tav or similar, it (the Torah scroll)
is unfit. However, during the week, one can rub off (some ink) there to
separate (the letters) them.1 - but if the joining happened after the
letter was completed, it is considered kosher, and there is no need to
take out another scroll.
1) This will make the Torah scroll kosher. |
נמצא שנדבק אות לאות אם נראה שנדבק לאחר הכתיבה כשר כל שלא נשתנה צורת האותיות אבל אם נראה שנדבק כן בשעת כתיבה אזי יש חילוק שאם נדבק כן קודם שנגמר האות כגון נו''ן פשוטה שנדבקה באמצעיתה ברגל תי''ו וכדומה פסול אלא שבחול יכולין לגרוד שם להפרידם אבל אם הדיבוק נעשה בגמר האות יש להכשיר ואין צריכין להוציא ספר תורה אחרת |
24:4 One found a letter that had lost its (proper) shape, whether it was
like this as originally written or whether this occurred afterwards
because of a hole,1 (the scroll is) unfit. However, if a hole is found
within a letter or outside of a letter and the letter is in its
(correct) form, but it is (now) not (considered as) ''surrounded by
empty parchment'', if it is apparent 2 that the hole was made after the
writing (of the letter), then it is kosher. This is because at the time
it was written (we can assume) it was ''surrounded by empty parchment''.
If the ink came off 3 from a letter and it is no longer sufficiently
black (the Torah scroll) is made unfit. 4
1) Also can mean a ''perforation'' or ''puncture''. 2) The Mishna Berurah 32:55 writes that if there is a doubt regarding when the hole occurred, we may rely on the scribe and assume that it happened after the passage was written. 3) Faded. 4) The Chatam Sofer (Yoreh De'ah 256) allows a Torah scroll to be used if the color of its letters has faded because of age. See Misgeret Hashulchan 2, Mishna Berurah 143:25, 32:128. |
נמצא אות שהפסיד צורתו בין שהיה כן מתחלת הכתיבה בין שנעשה אחר כך על ידי נקב פסול אבל אם נמצא נקב תוך אות או מחוץ לאות והאות בצורתו אלא שאינו מוקף גויל וניכר שהנקב נעשה לאחר הכתיבה כשר כיון דבשעת הכתיבה היה מוקף גויל אם קפצה הדיו מאיזה אות ואינו שחור כראוי פסול |
24:5 If there is a doubt on a letter that it is not the proper shape, it
is shown to a child who is neither wise nor foolish (i.e., one who
doesn't understand the words, but knows and understands letters). If he
reads it properly it is kosher. If not, it is not kosher. If several
children (were consulted and they) disagree, we follow the majority.
Only when we (the adults) are in doubt, do we go by the child. Then, he
is (not deciding in place of adults, but) rather revealing the nature of
the situation. However, when we can see that the letter was not written
properly or when there become detached, the Yud of the Alef, 1 or the
Yud of the Ayin or Shin or the foot of the Tav and similar, (the scroll)
is unfit even if the child can read it, because our eyes see that the
letter is not correct.
1) The letter Alef is made up from a diagonal bar and two Yud's. |
אם יש ספק באיזה אות שמא אין צורתה עליה מראין לתינוק שאינו לא חכם ולא טיפש היינו שאינו מבין את הענין אבל יודע ומבין את האותיות אם קורא כראוי כשרה ואם לאו פסולה ואם התינוקות מחולקין הולכין אחר הרוב ודוקא כשאנו מסופקין מועיל התינוק משום דאז לא הוי רק גילוי מלתא בעלמא אבל אם אנו רואים שאין האות כהלכתו וכן אם נפסקו יוד''י האל''ף או יוד''י העי''ן והשי''ן ורגלי התיו וכדומה פסול אף על פי שהתינוק קורא אותו כיון שעינינו רואות שאין האות כתיקונו |
To subscribe click here. To unsubscribe click here.