Audio by Ushy Fried

23:9 If there is a cohen in the synagogue, we need to call him first. Even if he is not learned, but is a proper person, he has precedence even over a Torah Sage. Even if the cohen wants to decline, he is not allowed to. After the Cohen, a Levi is called. If a Levi is not there, we call the Cohen who has already gone up, in his place, announcing, ''in place of a Levi''. If there is no Cohen in the synagogue, we call in his place either a Levi or a Yisrael. One should call the one who is greatest in Torah who is present there. They announce: ''If no cohen is here'' ''let (----), the Levi, take the place of the Cohen'' or ''let (----), the Yisrael, take the place of the Cohen''. If a Yisrael was called in the place of the Cohen, we do not call up after him a Levi. A community made up entirely of Cohanim or Levi'im should consult a Rabbinic Sage how they should behave. כשיש כהן בבית הכנסת צריכין לקרות אותו תחלה ואפילו אם הוא עם הארץ אלא שהוא אדם כשר הוא קודם אפילו לתלמיד חכם ואפילו אם הכהן רוצה למחול לא מהני ואחר הכהן קורין לוי ואם אין שם לוי קורין את הכהן אשר עלה במקומו ואומרים במקום לוי ואם אין כהן בבית הכנסת קורין במקומו לוי או ישראל ויש לקרות את היותר גדול בתורה שנמצא שם ואומרים אם אין כאן כהן לוי במקום כהן או ישראל במקום כהן ואם קראו ישראל במקום כהן אין קורין אחריו לוי ישוב שכולם כהנים או לוים יעשו שאלת חכם איך יתנהגו
23:10 If the cohen is in the middle of readng the Shema, or the blessings (associated) with that prayer, and even more so if he is in the middle of the Shemoneh Esreh, even if there is no other cohen, we do not call him up, and we do not need to wait for him, because of the public inconvenience. Rather, we call (instead) a Levi or Yisrael. We do not say (under these circumstances): ''If no Cohen is present''. Rather, we declare: ''Let (----), the Levi'', or ''(----), the Yisrael'' ''take the place of the Cohen''. After the event, if (the Cohen) was called: 1 If he is in the middle of saying the Shema or its blessings, he goes up and says the blessings. However, he should not read with the reader, but listen. In any event, if it is possible for him, he should complete the part which he is in the middle of, and then pause between one topic and the next, before he goes up. If he is in the middle of the Shemoneh Esreh, even if they called him he should not go up. The same (law) applies between ''who redeemed ...'' and the (Shemoneh Esreh) prayer, he should not go up. But in the prayer, ''O my G-d, guard ...'', 2 he may go up. If he is in the middle of ''(the) Verses of Praise'', then if there is no Cohen there, even at the beginning, we call him up, but he should not read together with the reader. However, if there is another (Cohen) there, we do not call up (the 1st cohen) at the beginning. The same principles apply to a Levi. 3

1) (at such a stage of prayer, then:) 2) At the end of the Shemoneh Esreh. 3) The same principles also apply with regard to a Yisrael (Mishna Berurah 66:26).

אם הכהן עומד בקריאת שמע או בברכות קריאת שמע ומכל שכן אם עומד בתפלת שמנה עשרה אפילו אין שם כהן אחר אין קורין אותו ואין צריכין להמתין עליו משום טירחא דציבורא אלא קורין לוי או ישראל ואין אומרים אם אין כאן כהן אלא אומרים לוי או ישראל במקום כהן ובדיעבד אם קראוהו אם עומד בקריאת שמע או בברכותיה עולה ומברך את הברכה אבל לא יקרא עם הקורא אלא ישמע ומכל מקום אם אפשר לו יש לו לגמור את הענין שהוא עומד בו להיכא דסליק ענינא קודם שהוא עולה ואם עומד בתפלת שמנה עשרה אפילו קראוהו לא יעלה וכן בין גאולה לתפלה לא יעלה ובתפלת אלהי נצור וכו' יעלה ואם הוא עומד בפסוקי דזמרה אם אין שם כהן אחר אפילו לכתחלה קורין אותו אך לא יקרא עם הקורא אבל אם יש שם אחר אין קורין אותו לכתחלה וכן הדין בלוי

23:11 If a cohen was called (to the Torah), or a Levi and he is not present (in the synagogue), another should not be called by name (to replace him), lest they say about the first that he was unfit (to go up), rather, say to the other: ''You go up'' and he (without having his name announced) goes up. Nevertheless, his son may be called to the Torah by name, Since this does not (cause anyone to think) the father is unfit, for if the father was unfit, the son would also be unfit. Similarly, if (the reason) the Cohen or the Levi can not go up, is because they were in the midst of the Shemoneh Esreh, another person may be called to the Torah by name, because everyone can see that he did not accept the aliyah because he was unable to do so. If a Yisrael was called (to the Torah), and was not present, another person may be called (in his place) by name, for with a Yisrael (going up), there is no concept of unfit. Similarly, if they called up a Cohen or Levi as acharon or maftir on Shabbat, or a festival, and he was not present, another person may be called (in his place) by name. אם קראו לכהן או ללוי ואינם שם לא יקראו לאחר בשמו שלא יאמרו על הראשון שהוא פגום אלא יאמרו להאחר עלה אתה ויעלה אבל בנו יכולין לקרוא בשמו שאין בזה פגם לאביו שהרי אם האב היה פגום גם הבן היה פגום וכן אם הכהן או הלוי אינם יכולים לעלות מפני שעומדים בתפלה יכולין לקרוא לאחר בשמו שהרי הכל רואים שאינו עולה מפני שאינו רשאי ואם קראו לישראל ואינו שם יכולין לקרוא לאחר בשמו כי בישראל לא שייך פגם וכן אם קראו לכהן או ללוי לאחרון או למפטיר בשבת ויום טוב ואינם שם יכולין לקרוא לאחר בשם

To subscribe click here. To unsubscribe click here.