Audio by Ushy Fried

23:3 He (before saying the blessing) opens the Torah scroll, and sees from which place will be the reading, holds the scroll open 1 with both hands, 2 closes his eyes, and says ''Bless ye the Lord, who is ever blessed''. He should say (it) out loud so that all the congregation will hear and they respond ''Blessed be the Lord who is blessed for ever and ever''. If the congregation did not hear the one making the blessing, even if they heard the reader answer, they should not respond together with him, rather, after the reader finishes (this response), they should answer ''Amen.'' 3 After the congregation responds ''Blessed be the Lord who is blessed for ever and ever'', the person being called up repeats also 4 ''Blessed be the Lord who is blessed for ever and ever'', and says the blessing ''who has chosen us ...''. The congregation responds ''Amen.'' He removes his left hand and holds the Torah scroll during the reading only with his right. The reader reads (out loud), and he reads with him quietly. The reader is not allowed to read until after the ''Amen'' by the congregation. All the congregation should concentrate their attention and listen carefully to the Torah reading. After the reading, the person called up again holds (the Torah scroll) with his left (hand) as well, rolls it (closed), and says the final blessing.

1) In some communities, it is customary to say this blessing while the Torah scroll is closed. 2) See the following law. 3) The Mishna Berurah 57:1 writes that this is a very common mistake. Thus, those who say ''Bless you'' quietly, are responsible for causing the public to err. However, if ''Bless you'' is said loud enough for ten people to hear, the entire congregation may respond: ''Blessed be the Lord who is blessed for ever and ever'' even though they did not hear ''Bless you'' themselves (Biur Halachah). 4) See Ch. 15:10.

פותח את הספר תורה ורואה באיזה מקום יקרא ואוחזו כך פתוח בשתי ידיו וסוגר עיניו ואומר ברכו את ה' המבורך ויש לו לומר בקול כדי שישמעו כל הקהל והם עונין ברוך ה' המבורך לעולם ועד ואם לא שמעו הצבור את המברך אף על פי ששמעו שהשליח צבור עונה לא יענה עמו אלא לאחר שסיים השליח צבור עונין אחריו אמן לאחר שענו הקהל ברוך ה' המבורך לעולם ועד חוזר העולה ואומר גם כן ברוך ה' המבורך לעולם ועד ומברך הברכה אשר בחר וכו' ועונין הקהל אמן ומסלק את ידו השמאלית ואוחז את הספר תורה בשעת הקריאה רק בימינו הקורא קורא והוא קורא עמו בלחש ואין הקורא רשאי לקרות עד שיכלה אמן מפי הצבור וכל הקהל יכוונו דעתם לשמוע היטב קריאת התורה לאחר הקריאה חוזר העולה ואוחזו גם בשמאלו וגוללו ומברך ברכה אחרונה
23:4 It is forbidden to hold the Torah scroll itself (whilst) bare. 1 Rather, one should hold it with (one's hands wrapped in) the tallit or hold it by its handles. Some are stringent (and say) that also on the handles one should not not hold with bare (hands) rather, with the tallit. 2

1) With one's bare hands. 2) Wrapped around their hands.

אסור לאחוז את הספר תורה בעצמו ערום אלא יאחזו על ידי הטלית או יאחזו בעמודיו ויש מחמירין שגם בעמודים אין אוחזין ערום אלא על ידי הטלית

23:5 The one being called up and also the reader need to stand. 1 Even just to lean against something is forbidden. Because, they need to stand in awe. Just as the Torah was given in (an atmosphere of) awe, so, we need to treat it with awe. However, a weak person may lean slightly for support on something.

1) During the reading of the Torah.

העולה וגם הקורא צריכין לעמוד ואפילו רק לסמוך על שום דבר אסור משום דצריכין לעמוד באימה דכשם שניתנה התורה באימה כך אנו צריכין לנהוג בה באימה ואך מי שהוא אדם חלוש יכול לסמוך קצת סמיכה כל דהו

To subscribe click here. To unsubscribe click here.