Audio by Ushy Fried

23:12 If no Cohen was present in the synagogue; or (a Cohen) was present, but they did not know of him, and a Yisrael was called in his place, and went up. Even if (the Yisrael) has said ''Bless ye the Lord, who is ever blessed'', but he has not yet begun the blessing ''who has chosen us ...'', and the Cohen arrived or others became aware of his presence, the Cohen is called and goes up. and he also says ''Bless ye...''. The Yisrael, so that he will not be embarrassed, remains standing there (next to the Torah platform) until the aliyot of the Cohen and the Levi are completed, and then he is called to the Torah. Nevertheless, if the Yisrael has already said G-d's name in the blessing (before the Torah), i.e., he said ''Blessed art Thou, O Lord'', the aliyah is not given to the Cohen. The same law applies if a Levi was called (to the Torah) instead of a Cohen and the Cohen arrived before the Levi said: ''Blessed art Thou, O Lord'', the Cohen is given the aliyah and the Levi waits and is called after him. This is the law if a Levi was not present or others were unaware of his presence and the Cohen was called in the place of the Levi. If then the Levi arrived before the Cohen says ''Blessed art Thou, O Lord'', the Levi is called (to the aliyah) and goes up. אם לא היה כהן בבית הכנסת או שהיה אלא שלא ידעו ממנו וקראו לישראל במקומו ועלה אפילו אם אמר ברכו את ה' המבורך אלא שלא פתח עדיין את הברכה אשר בחר בנו ובא הכהן או שנזכרו שישנו קורין את הכהן ועולה ואומר גם הוא ברכו וכו והישראל כדי שלא יתבייש יעמוד שם עד לאחר שיקרא הכהן והלוי ואז יקראוהו אבל אם כבר אמר הישראל את השם מן הברכה שאמר ברוך אתה ה' שוב אינו עולה הכהן וכן הדין אם קראו ללוי במקום כהן ובא הכהן קודם שאמר הלוי ברוך אתה ה עולה הכהן והלוי ממתין וקוראין אותו אחריו וכן הדין אם לא היה לוי או שלא ידעו ממנו וקראו את הכהן גם במקום לוי ואחר כך בא הלוי קודם שאמר הכהן ברוך אתה ה' קורין את הלוי ועולה
23:13 We do not call (to the Torah) two brothers, in succession, whether paternal brothers or maternal brothers, Similarly, a father and son or grandson should not be called (to the Torah) one after the other, because of ''the evil eye.'' Even if they say that they do not care; and even when one is called as the acharon and one as the maftir.1 This (applies only) on Shabbat when a second Torah scroll is not taken out for maftir. However, when a second Torah scroll is taken out 2 for maftir, it is permitted. 3 Similarly, if the maftir is not yet bar-mitzvah, it is permissible. In all the above cases, if one was called (to the Torah) and already went up, he should not descend. Two brothers, that are only maternal and (similarly) a grandfather and his grandson, if called (in succession), even if they have not already gone up, can accept it. When there is a need, these (call-ups) should be allowed, even straight away,4 and they are called (to the Torah) one after another. 1) This law still applies. 2) On festivals or on special Sabbaths. 3) To call them in succession, as the change to the second Torah scroll forms a break between the two aliyot. 4) And not just after the event.

אין קורין שני אחים זה אחר זה בין שהם מן האב בין מן האם וכן האב עם בנו או בן בנו אין קורין זה אחר זה משום עינא בישא ואפילו הם אומרים שאינן מקפידין ואפילו האחד הוא אחרון והשני מפטיר ודוקא בשבת שאין מוציאין ספר תורה אחר למפטיר אבל כשמוציאין ספר תורה אחר למפטיר מותר וכן אם המפטיר אינו בר מצוה מותר אם קראוהו וכבר עלה לא ירד ובכל אלו ובשני אחים רק מן האם והאב עם בן בנו אם קראוהו אפילו עדיין לא עלה יעלה ובמקום הצורך יש להתיר באלו אפילו לכתחלה לקראם זה אחר זה

23:14 A person who received an aliyah in one synagogue, and afterwards happened to be in a second synagogue and was called (to the Torah) again, even (if he was called) to the (same) portion to which he was called previously may go up this second time and say the blessings. מי שעלה לתורה בבית הכנסת אחת ואחר כך נזדמן לבית הכנסת אחרת וקראוהו גם כן אפילו לפרשה שכבר עלה לה עולה שנית ומברך את הברכות

To subscribe click here. To unsubscribe click here.