22:7 Also (Tachanun) is not said if in the synagogue a groom is present
on any of his seven festive days 1 if the groom was a bachelor or the
bride was a virgin. 2 However, a widower who married a widow, has only
three days and after that says (Tachanun) it. On the day of the wedding,
3 one says (Tachanun) in the morning service, 4 but on the afternoon
service before the wedding it is not said.
1) After the wedding, the couple should be invited each day to a festive party with friends or relatives where after the meal, grace is said with the special seven blessings also said under the wedding canopy. This carries on for a full week. 2) i.e. not married before. 3) If the groom is in the synagogue. 4) The Mishna Berurah 131:21 mentions opinions which state that Tachanun should be omitted in the morning service as well. |
וכן אין אומרים בבית הכנסת שיש שם חתן כל שבעת ימי משתה שלו אם החתן הוא בחור או הכלה בתולה אבל אלמן שנשא אלמנה אין לו רק שלשה ימים ואחר כך אומרים וביום החופה בשחרית אומרים ובמנחה שהוא סמוך לחופה אין אומרים |
22:8 One does not say Tachanun neither on Rosh Hodesh, nor on the 15th
of Av, nor on the 15th of Shevat, nor during Chanukah, nor on both days
of Purim, 1 nor on both days of Purim Katan, nor on Lag B'Omer, nor
during the entire month of Nisan, nor on Tisha b'Av, nor on the days
between Yom Kippur and Succot, nor from Rosh Hodesh Sivan until after
the day following Shavuot, 2 and not on the day following Succot. 3 On
all these (days Tachanun) is not said also in the Mincha service which
precedes them. However, on the day before Rosh Hashanah and the day
before Yom Kippur, one says (it) in the afternoon service before them.
On the day before Rosh Hashanah, Selichot are also said. 4 However,
afterwards, (Tachanun) is not said.
1) i.e., incl. Shushan Purim. 2) In many communities, Tachanun is not said until the thirteenth of Sivan. 3) In many communities, after Yom Kippur, Tachanun is not said during all the remaining days of the month of Tishrei. 4) Before the morning service. |
אין אומרים תחנון לא בראש חדש ולא בחמשה עשר באב ולא בחמשה עשר בשבט ולא בחנוכה ולא בפורים גדול ב' ימים ולא בפורים קטן ב' ימים ולא בל''ג בעומר ולא בכל חדש ניסן ולא בתשעה באב ולא בימים שבין יום כפור לסוכות ולא מראש חדש סיון עד לאחר אסרו חג דשבועות ולא באסרו חג דסוכות בכל אלו אין אומרים גם במנחה שלפניהם אבל בערב ראש השנה ובערב יום הכפורים אומרים במנחה שלפניהם ובערב ראש השנה אומרים גם בסליחות רק לאחר כך אין אומרים |
22:9 On Mondays and Thursdays, because they are ''days of favor,'' since during the forty days of receiving the second tablets, Moses went up (Mt. Sinai) on a Thursday and came down on a Monday. Therefore, we increase on these (days), the prayers of supplication, and say before Tachanun (the prayers beginning) ''And He, being merciful''. We say this standing. They should be said with concentration and deliberately, in a manner of supplication. On the days when Tachanun are not said, these (prayers) are not said. | בשני ובחמישי לפי שהם ימי רצון כי בארבעים יום של קבלת לוחות שניות עלה משה רבינו ביום ה' וירד ביום ב' לכן מרבים בהם תחנונים ואומרים קודם תחנון והוא רחום ואומרים אותו מעומד וצריך לאומרו בכוונה ובמתינות דרך תחנונים ובימים שאין אומרים תחנון אין אומרים אותו |
To subscribe click here. To unsubscribe click here.