221:5 Since Rosh Hodesh Tevet is sometimes only one day, that is, the sixth day of Hanukah, and the sixth day of Hanukah is the first of Tevet, the seventh day is the second of Tevet, and the eighth day is the third of Tevet. Sometimes (Rosh Hodesh) is two days that is the sixth and seventh days of Hanukah and then the seventh day of Hanukah is the first of Tevet and the eighth day is the second of Tevet, therefore one who has Yahrzeit during these days shouldn't make a mistake and count days of Hanukah when he needs to count days of the month. | וכיון שראש חדש טבת הוא לפעמים רק יום אחד דהיינו יום ששי דחנוכה והוי יום ששי דחנוכה אחד בטבת יום שביעי שני בטבת ויום שמיני שלישי בטבת ולפעמים שני ימים דהיינו יום ששי ויום שביעי דחנוכה ואז הוי יום שביעי דחנוכה אחד בטבת ויום שמיני שני בטבת לכן מי שיש לו יאהרצייט בימים אלו לא יטעה למנות לימי חנוכה כי צריך למנות לימי החודש |
221:6 On a day when one doesn't say ''Tachanun'' one (also) doesn't fast
for the Yahrzeit. Also on the day of a circumcision, the father, the
sandek and the mohel don't fast. Also at a redemption of a first born,
the father and the Cohen don't fast, and also the bridegroom during the
seven celebratory days doesn't fast. However, at a Seudat Mitzvah1 one
is forbidden to eat on the day of the Yahrzheit. On the days that one
doesn't fast, in any case one should occupy (oneself) with Torah (study)
and (performing) mitzvot and other good deeds to the credit of his
father and mother.
1) A festive meal held to celebrate finishing studying one of the Halachic works, such as a tractate of the Talmud and the like. | ביום שאין אומרים בו תחנון אין מתענין תענית יאהרצייט וכן ביום מילה האב והסנדק והמוהל אין מתענין וכן בפדיון הבן האב והכהן אין מתענין וכן החתן בשבעה ימי משתה אינו מתענה אבל בסעודת סיום אסור לאכול ביום היאהרצייט ובימים שאינו מתענה על כל פנים יעסוק בתורה ובמצות ובשאר מעשים טובים לזכות נשמת אביו ואמו |
221:7 On the evening before his Yahrzeit day, he shouldn't eat at a wedding feast where there are entertainers1 and celebrations, but at a festive meal after a circumcision or the redemption of a first born or the completion of a (Talmud) tractate it is allowed. 1) Who perform before the bride and groom to add to their joy on their wedding day. | בלילה אשר ביום המחרת יהיה לו יאהרצייט אין לו לאכול בסעודת חתונה שיש שם מזמוטי חתן וכלה ויש בה שמחה אבל בסעודת ברית מילה ופדיון הבן וסיום מסכת מותר |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here