Audio by Ushy Fried

220:9 Rosh Hashana and Yom Kippur are also considered as festivals concerning cancelling the seven (days) and the thirty. One observed one hour (of mourning) before Rosh Hashana then Rosh Hashana cancels the decrees of the seven, and Yom Kippur cancels the decrees of the thirty. One observed one hour before Yom Kippur then Yom Kippur cancels the seven, and the festival of Succot cancels the thirty. ראש השנה ויום הכפורים נחשבים גם כן כרגלים לענין ביטול שבעה ושלשים נהג שעה אחת לפני ראש השנה ביטל ראש השנה גזירת שבעה ויום הכפורים מבטל גזירת שלשים נהג שעה אחת לפני יום הכפורים ביטל יום הכפורים שבעה וחג הסוכות מבטל שלשים
220:10 Although the festival cancels the seven, nevertheless the custom of lighting a candle, in the place where (the relative) died, in honor of the soul, one should light also on a festival. It is preferable to light (this candle) in the synagogue. אף על גב דרגל מבטל שבעה מכל מקום מה שנוהגין להדליק נר במקום שמת לכבוד הנשמה ידליקו גם ביום טוב ומכל מקום טוב יותר להדליק בבית הכנסת
221:1 It is a mitzvah to fast every year on the day that one's father or mother died, in order to awaken into repentance and examine one'e deeds on that day, and to regret them, and by this one enables one's father and mother to ascend to Gan Eden. On the eve of (that day) at the afternoon prayers one says ''Answer us, O Lord'' like on any private fast day. If he fasted once we assume it's his intention to fast all the days. If so, this is like a vow which is from the Torah, and he needs to fast (on that day) for the rest of his life. If he is ill or busy doing something else and he needs to eat he needs permission.1 If he explained that he isn't taking (the fast) on himself as a vow he doesn't need permission. It is customary to light a Yahrzeit candle.2

1) Cancelling a vow can be done in front of three Jews acting as a Bet Din (court). The form of prayers for this is given in the festival prayer book for Rosh Hashana. 2) A special candle that will burn for at least 25 hours.

מצוה להתענות בכל שנה יום שמת בו אביו או אמו כדי להתעורר לתשובה לפשפש במעשיו באותו היום ולהתחרט עליהם ועל ידי זה יזכה את אביו ואמו שיתעלו בגן עדן ולערב בתפלת המנחה אומר עננו כמו בכל תענית יחיד אם התענה פעם אחת מסתמא היה דעתו להתענות כל ימיו ואם כן הרי הוא עליו כמו נדר שהוא מן התורה וצריך להתענות לעולם וכשהוא חולה או שהוא בענין אחר שהוא צריך לאכול צריך התרה ואם פירש שאינו מקבל עליו בנדר אינו צריך התרה נוהגין להדליק נר יאהרצייט

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here