220:6 If he didn't shave1 himself on Shabbat eve or the festival eve, he
is forbidden to shave himself on Hol Hamoed because he could have shaved
before, but he is allowed to shave after the festival. If his seventh
day will be on a Shabbat which is a festival eve, because, from the
rules of mourning he could have shaved, but Shabbat stopped him, this is
treated as one who was forced, and he is allowed to shave himself also
on Hol Hamoed.
1) Or cut his hair. |
אם לא גלח את עצמו בערב שבת או בערב יום טוב אסור לו לגלח בחול המועד כיון שהיה יכול לגלח מקודם אבל מותר לו לגלח לאחר יום טוב ואם חל שביעי שלו בשבת שהוא ערב יום טוב כיון שמצד האבלות היה יכול לגלח אלא שהשבת עכבו אם כן הוי ליה אנוס ומותר לגלח את עצמו גם בחול המועד |
220:7 The festival cancels the decrees of the thirty days, but only in
the case of the rest of the dead relatives, however, on one's father and
mother one is forbidden to shave until your friends tell you, 1 so the
festival doesn't cancel this.2
1) They reproach you for looking so untidy. 2) The prohibition against shaving. | הא דרגל מבטל גזירת שלשים דוקא על שאר מתים אבל על אביו ואמו שאסור לגלח עד שיגערו בו חביריו אין הרגל מבטל זאת |
220:8 If one had observed (mourning) for (just) one hour (or not even
one hour but even less) before Pesach, this one hour is considered like
seven1 and the eight days of Pesach take one upto fifteen days and one
adds another fifteen days to reach thirty.2 One observed one hour before
Shavuot, this hour is like seven1 and the first day of Shavuot is also
considered as seven days (because one's offering could be brought as a
compensatory offering all the seven3) and the second day of Shavuot is
like the fifteen day (of mourning) for one, and one completes afterwards
also another fifteen days. One observed one hour before before the
festival of Succot this is (like) seven,1 and the seven days of Succot
make fourteen days, and Shemini Atzeret is considered also as seven
(because it's a festival in its own right, and has compensatory
sacrifices) making twenty-one days, and the day of Simchat Torah is the
twenty-second day so one (only) needs to add another eight days.
1) Days of mourning. 2) So from the thirty days, one only had to observe the mourning customs on fifteen days. 3) If one didn't bring the mandatory offering on the festival one could make it up on any of the six following days, so these days were also considered as semi-festive. | נהג שעה אחת לאו דוקא שעה אלא אפילו פחות לפני פסח אותה שעה חשובה כמו שבעה ושמונה ימי פסח הרי לו חמשה עשר יום ומשלים עוד חמשה עשר למנין שלשים נהג שעה אחת לפני שבועות אותה שעה הוא כמו שבעה ויום הראשון של שבועות נחשב גם כן שבעה ימים כיון שקרבנותיו יש להם תשלומין כל שבעה ויום שני של שבועות הוא לו יום חמשה עשר ומשלים אחר כך גם כן עוד חמשה עשר יום נהג שעה אחת לפני חג הסוכות הרי שבעה ושבעה ימי סוכות הרי ארבעה עשר יום ושמיני עצרת נחשב גם כן לשבעה שהוא רגל בפני עצמו ויש לקרבנותיו תשלומין הרי אחד ועשרים יום ויום שמחת תורה יום שנים ועשרים ומשלים עוד שמונה ימים |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here