Audio by Ushy Fried

220:3 If one of the days of mourning, except for the seventh, came on a festival eve, some (authorities) allow to wash his clothes but not wear them until night, since the festival cancels the seven. It's better to be careful to wash after noon so that it will be obvious that because of the festival one is washing. Washing is forbidden until the night time, and some (authorities) allow washing after the afternoon prayers close to dusk, and one should follow (the local) custom. All (authorities) forbid shaving.1

1) Or cutting the hair.

אם חל אחד מימי האבלות חוץ מן השביעי בערב הרגל יש מתירין לכבס כסותו ולא ילבשנה עד הלילה כיון דהרגל יבטל גזרת שבעה וטוב ליזהר מלכבס עד לאחר חצות כדי שיהיה ניכר שמפני הרגל הוא מכבס ולרחוץ אסור עד הלילה ויש מתירין לרחוץ אחר תפלת המנחה סמוך לחשיכה והיכא דנהוג נהוג ובגילוח לכולי עלמא אסור
220:4 One who buried his dead one seven days before the festival, because one carried out the seven (days of mourning) before the festival, the festival cancels the decrees of the thirty, and even if the seventh day was on the festival eve, because we say that part of a day is like a whole day, since after leaving the synagogue we finish the seven, and the rest of the day is considered part of the thirty days, which the festival comes to cancel, and it's permitted to wash (clothes), wash (oneself) and shave1 on the festival evening close to dusk, because one does this in honor of the festival, and the festival cancels the decrees of the thirty. On Pesach eve, because after midday was the time for slaughtering the paschal lamb, so this (time) is considered as partly a festival, and so one is permitted to wash straight after midday. and to shave before midday. (because after midday another one can't shave2 him).

1) Or cut the hair. 2) Or cut his hair.

קבר את מתו שבעה ימים לפני הרגל כיון שנהג שבעה קודם הרגל הרגל מבטל גזירת שלשים ואפילו היה יום השביעי בערב יום טוב כיון דאמרינן מקצת היום ככולו הרי לאחר יציאה מבית הכנסת נשלמו השבעה ושאר היום הוא בתורת שלשים ובא הרגל ומפסיק ומותר לכבס ולרחוץ ולגלח בערב הרגל סמוך לחשכה כיון שהוא עושה לכבוד הרגל והרגל מבטל גזירת שלשים ובערב פסח כיון דלאחר חצות שהוא זמן שחיטת הפסח נחשב קצת כמו יום טוב מותר ברחיצה תיכף לאחר חצות ולגלח קודם חצות כיון דלאחר חצות אסור לאחר שיגלח אותו
220:5 If his seventh day will be on Shabbat eve, and Shabbat is on a festival eve,1 it is permitted to wash (clothes) and wash (himself) and shave2 on Shabbat eve.

1) ie; the festival is on Sunday. 2) Or cut his hair.

חל שביעי שלו בערב שבת ויום השבת יהיה ערב יום טוב מותר לכבס ולרחוץ ולגלח בערב שבת

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here