Audio by Ushy Fried

219:6 After the festival he starts to count the seven days of mourning, and the last day of the festival is included in his count then afterwards he counts six days. Even if this was the second day of Rosh Hashana it also goes towards the count. לאחר הרגל מתחיל למנות שבעה ימי אבלות ויום האחרון של יום טוב עולה לו למנין ומונה מאחריו ששה ימים ואפילו יום שני של ראש השנה גם כן עולה לו למנין
219:7 Even though there is no (public) mourning on a festival or the Intermediate days and even the customs of the thirty (days) don't apply on them. He is allowed to wear washed clothes and in any event because it is forbidden to shave during the festival, therefore they count towards the thirty days, and one counts thirty (days) from the day of the burial. Shemini Atzeret, even though it is a festival in it's own right, in any case, because he hasn't started mourning yet, it doesn't cancel.1 Also towards the count of thirty (days) it only adds one day.

1) Normally, if one was already in mourning before a festival, the coming of the festival cancels the current phase of the mourning and moves one onto the next phase. See Chapter 220.

אף על פי שאין אבלות ביום טוב וחול המועד ואפילו גזרת שלשים אין בהם ומותר לו ללבוש בגדים מגוהצים מכל מקום כיון דאסור בהם בגילוח מחמת המועד לכן עולין למנין שלשים ומונה שלשים מיום הקבורה ויום שמיני עצרת אף על פי שהוא רגל בפני עצמו מכל מקום כיון שלא התחיל עדיין באבלות אינו מבטל וגם במנין השלשים אינו נמנה רק ליום אחד
219:8 A bridegroom (who is a) mourner, if he married his wife before the festival, and the festival occurred during his seven days of rejoicing and a relative died (also) during the festival, then all his seven days of rejoicing are not included in his count for the thirty days. אבל חתן שנשא אשה קודם הרגל ובא הרגל תוך שבעת ימי משתה ומת לו מת בתוך הרגל אזי כל שבעת ימי משתה שלו אינן עולין לו למנין שלשים

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here